Gjest trønder79 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg er under 30 og jeg har gått på p-pillen yasmin siden april. Men jeg er rett og slett blitt litt redd for å bruke de. Sikkert alt pratet om denne pillen og p-piller generelt, - men jeg tenker alt for mye på faren med blodpropp. Jeg kjenner nummenhet i armen,og lurer hver gang det "knyter seg" eller leggen kjennes stiv ut om det kan være.. Slikt blir jeg stresset av selv om jeg er en oppegående og frisk person som aldri har vært alvorlig syk. Siden jeg ikke lengre trenger pillen som prevensjon, så føler jeg heller ikke det er nødvendig å benytte de av den grunn. Kan jeg slutte på pillene før brettet er tomt? Hvike signaler kan man ha før man evt utvikler blodpropp? og når jeg trenger prevensjon igjen - hva vil du da anbefale? Jeg har nemlig benyttet yasmin for noen år siden, som jeg også avsluttet da jeg rett og slett glemte å ta de over en tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289262-avslutting-av-p-pillen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Problemet med Yasmin og blodpropp er det man har sett i mange andre studier, at i den første tid som en ny p-pille introduseres på markedet starter mange nye brukere som ikke tidligere har brukt p-pille med nettopp den nye. Det er det første året en kvinne bruker p-pille som er det farlige, og derfor vil en ny p-pille medføre flere blodpropper enn de gamle piller. Skjønner du? Risiko for blodpropp øker med 2-4 ganger i forhold til ikke-bruk. Til sammenligning gir graviditet en risiko-økning på 6 ganger. Men klart, man skal ikke bruke p-pille uten det er behov for prevensjon eller for regulering av blødninger. Du kan stoppe når som helst. Blodpropp i benet vil starte med smerter, evt. hevelse. En blodpropp kan løsne og føres til lungen og gi smerter eller pustebesvær. Du kan stoppe med pillen når som helst, du vil sannsynligvis få en blødning noen dager etter du stopper. Hvis du har behov for prevensjon siden kan du bruke den østrogen-fri pillen cerazette eller få lagt inn en kobber- eller hormonspiral. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289262-avslutting-av-p-pillen/#findComment-2322011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.