Gjest alvaro Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Min mor (96 og greier seg selv i eget hus på landet) er sterkt plaget av kløe og utslett, ser ut som røde knappenålshoder. Disse opptrer på overkroppen, rygg og bryst. Dette er en stor belastning for henne, fratar henne i perioder nattesøvnen, humør og nedsatt alemntilstand. Det synes som problemene/plagen intensiveres ved stress/høytt aktivitetsnivå. Kan dette skyldes hennes drikkvann? Vann fra borrehull ble lagt inn for ca 2 år siden, ved analyse (NIVA) er det konstatert at vennet inneholder 5 ganger toleransegrensen for jern og mangan. Kan hun plutselig begynn å reagere allergisk,på f. eks ingefær, salt eler annet krydder. Store megder sterk kaffe, dva mange kopper om dagen Meget takknemlig for hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289271-kl%C3%B8e-og-utslett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hei ! Det er nok forholdsvis vanlig at eldre får hudplager med tørr eksemaktig hud uten at det er en spesiell allergi eller en bestemt utløsende faktor f eks i kosten. Det er nok heller et uttrykk for en aldersforandring i huden i form av bl a redusert talgproduksjon som gjør at slike utslett kan bryte ut. Som regel er det først og fremst snakk om å benytte fuktighetskremer daglig, evt hudolje ved dusj og bad eller kremsåpe for å motvirke uttørringen. Det kan også være aktuelt med kortisonsalver , men da må man være forsiktig og ikke benytte de sterkeste fordi de kan skade huden med uttynning , underhudsblødninger osv. Det er sannsynligvis ikke vannet , men med de forekomstene av jern og mangan, bør du vel kanskje skaffe henne drikkevann fra andre kilder. Kaffen synes jeg hun skal få beholde, det er nok heller ikke årsaken. Du bør vel kanskje også ta kontakt med fastlegen evt sammenholde med mine råd. Kan også hende det bør rekvireres hjelp fra hjemmesykepleien for assistanse medl smøring 1-2 ganger daglig. Med hilsen Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289271-kl%C3%B8e-og-utslett/#findComment-2324684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.