Gå til innhold

Hva sier loven om reklamasjon/bytterett...

Anbefalte innlegg

Gjest Miomiomio

Glidelåsen på vinterdressen til barnet mitt har slått seg helt vrang, og er ikke til å rikke. Både barnehagepersonell og jeg selv har prøvd å få den opp, men det går ikke.

Jeg har jo selvsagt lov å klage i butikken når slikt skjer. Dressen har kun vært i bruk noen få uker. Men jeg lurer på to ting:

1. Kan jeg kreve å få ny dress, eller kan butikken kreve at jeg skal godta reparasjon av glidelåsen? Hva skal barnet mitt i såfall ha på seg når det er ute og leker frem til dressen er reparert igjen? Det er ikke butikkens problem, eller?

2. Dersom jeg har rett på ny dress, må jeg da velge samme dress som den som er ødelagt, eller kan jeg velge en annen type? Det frister ikke så veldig å velge samme type, da kanskje kvaliteten ikke er så god på den heller. Dessuten har jeg sett meg ut en som jeg kunne tenke meg i stedet...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289306-hva-sier-loven-om-reklamasjonbytterett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Butikken har rett til å prøve å reparere dressen, dvs. bytte glidelåsen.

Hvis du får ny dress kan butikken kreve at du tar samme type som den som ble ødelagt. (I praksis tror jeg ikke det vil være noe problem å få en annen type dress i stedet.)

Hva gutten skal ha på seg mens dressen ev. blir reparert er ikke butikkens problem. Du kan ha krav på prisavslag, dvs. å få igjen noe av det du betalte for dressen.

Du har rett til et likt produkt/tilgodelapp. Om de ønsker/skal reparere det avhenger av hvem som selger klærne, prisen på produktet og om det må sendes langt vekk for reperasjon (vi må f.eks. sende det til sverige, så vi reparerer aldri ting som koster under tusen kroner).

Jeg gikk nylig tilbake til Intersport med en allværsjakke, der glidelåsen var ødelagt (kjøpte den 5 uker før). Fikk ny jakke uten engang å vise kvitteringen. Jeg forstod det sånn at de reparerte ikke glidelåser lenger, men de sendte jakkene i retur til leverandøren.

Gjest heisutt

De fleste reglene som gjelder reklamasjon varierer fra butikkjede til butikkjede. De er selvfølgelig bundet av forbrukerkjøpsloven, men noen gir kundene sine bedre rettigheter. Så jeg vil uansett anbefale deg å dra dit og spørre!

Det var for øvrig mye synsing og rare svar under her. Her er to paragrafer sakset fra forbrukerkjøpsloven som gjelder dine rettigheter ved mangler. Her forutsettes det altså at det faktisk er en mangel ved dressen, altså at dere ikke har ødelagt den ved feil bruk osv.

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...