Gå til innhold

Gluten-allergi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt en del ondt i magen i ca ett år. I sommer spiste jeg mye lyst brød og fikk så ondt at jeg bare måtte slutte å spise det. Noen sa til meg at det kunne være gluten-allergi, så jeg prøvde å spise gluten-fri mat. Jeg ble helt bra i magen og bestilte derfor time hos legen. I dag fikk jeg svar på blodprøven min at jeg ikke var allergisk. Det jeg lurer på er om det kan ha noe å si at jeg ikke spiste "vanlig" mat før utredningen? Jeg spurte på legekontoret før timen, men de sa at det ikke hadde noe å si. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, ettersom jeg sliter så mye med magen, og er helt bra hvis jeg holder meg til en gluten-fri diett.. Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289338-gluten-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Prøver på gluten intoleranse (hvete/gluten allergi er uhyre sjelden) blir nok dessværre negative etter at man har stått på gluten fri kost en stund selv om det måtte foreligge cøliaki. Det er selvsagt viktig med en sikker diagnose, idet en gluten intoleranse krever en livslang gluten-fri diett. Det kan være nødvendig med opptil 3 mndr. reintroduksjon av vanlig kost før prøvene blir å stole på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289338-gluten-allergi/#findComment-2324891
Del på andre sider

Prøver på gluten intoleranse (hvete/gluten allergi er uhyre sjelden) blir nok dessværre negative etter at man har stått på gluten fri kost en stund selv om det måtte foreligge cøliaki. Det er selvsagt viktig med en sikker diagnose, idet en gluten intoleranse krever en livslang gluten-fri diett. Det kan være nødvendig med opptil 3 mndr. reintroduksjon av vanlig kost før prøvene blir å stole på.

Det som er problemet er at jeg, etter to-tre dager med gluten-mat, blir så forferdelig trøtt.

Kjennes ut som at jeg har tatt masse sove-piller. Jeg klarer ikke tenke, lese eller

leke med datteren min. Klarer nesten ikke lage mat til henne engang! Er det ikke noe annet jeg kan gjøre? Som å hoppe over blodprøven feks? Da slipper jeg iallfall tre-fire uker med vanlig kost, mens jeg venter på svaret fra den.

Er litt rådvill, fastlegen tror meg ikke fordi jeg ikke har diare, men oppblåsthet og forstoppelse. Har skiftet, men det blir kanskje enda vanskeligere å overbevise den nye.

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289338-gluten-allergi/#findComment-2326375
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det som er problemet er at jeg, etter to-tre dager med gluten-mat, blir så forferdelig trøtt.

Kjennes ut som at jeg har tatt masse sove-piller. Jeg klarer ikke tenke, lese eller

leke med datteren min. Klarer nesten ikke lage mat til henne engang! Er det ikke noe annet jeg kan gjøre? Som å hoppe over blodprøven feks? Da slipper jeg iallfall tre-fire uker med vanlig kost, mens jeg venter på svaret fra den.

Er litt rådvill, fastlegen tror meg ikke fordi jeg ikke har diare, men oppblåsthet og forstoppelse. Har skiftet, men det blir kanskje enda vanskeligere å overbevise den nye.

Tusen takk for svar.

Du får normalt ikke biopsi (som stadfester glutenintoleranse/cøliaki) uten å ha en positiv blodprøve. Som de andre sier så kan du få falskt resultat på blodprøven dersom du har spist glutenfritt i forkan. Du kan selvsagt gå over til glutenfritt, siden det hjelper deg - og ikke bry deg om noen diagnose, men dersom du får stadfestet cøliaki har du rett til ca 1700,- blanke skattefrie kroner rett i lomma fra trygdekontoret. "grunnstønad" heter det så fint - for fordyret kosthold. Og bare for å ha nevnt det: Jeg har to barn med cøliaki - kan ikke huske at de noen gang har hatt diaré - verken før eller etter at diagnose ble stillet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289338-gluten-allergi/#findComment-2342432
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...