Gå til innhold

Diverse spørsmål om allergier.

Anbefalte innlegg

Gjest Gut som håper noko kan hjelpe

1) Eg reagerer på grønnsaker og frukt.Byrjar å klø. Kan eg allikavell eta frukt og ta opp næringa eller burde eg holde meg unna alt?

2) Allergenene i grønnsaker blir uskadeleggjort ved koking. Gjelder dette alt? Som bønner? Kvifor reagerer eg fortsatt på kveitemjøl vist det funker sånn?

3) Kva kan allergi føre til, er det berre ubehag eller kan det førre til verre plager? Er så vant med rar mage men vist eg kan få større skader må eg vera meir forsiktig.

Håper nokon kan svare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289340-diverse-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-allergier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Med såpass mye plager som kan skylles mat-allergi/intoleranse, synes jeg du bør komme til en allergi-spesialist. Men noe tanker fra meg også.

De fleste allergene i frukt og grønnsaker blir såpass endret av koking og steking i ovn at de fleste allergikere kan tåle det. Noen unntak finnes. Steking av nøtter holder ikke og noen få kan uansett varme reagere på f.eks. kokte gulerøtter.

Synes du litt kløe i munnen er det eneste du merker, er det ikke noe problem å spise f. eks. ett eple.

Så vidt jeg forstår nevner du at kan reagere på hvete i bakverk. Dette er svært sjelden noen allergi men kan være en gluten intoleranse. La legen også ta slike prøver i blodet ditt (anti- transglutaminase).

Med såpass mye plager som kan skylles mat-allergi/intoleranse, synes jeg du bør komme til en allergi-spesialist. Men noe tanker fra meg også.

De fleste allergene i frukt og grønnsaker blir såpass endret av koking og steking i ovn at de fleste allergikere kan tåle det. Noen unntak finnes. Steking av nøtter holder ikke og noen få kan uansett varme reagere på f.eks. kokte gulerøtter.

Synes du litt kløe i munnen er det eneste du merker, er det ikke noe problem å spise f. eks. ett eple.

Så vidt jeg forstår nevner du at kan reagere på hvete i bakverk. Dette er svært sjelden noen allergi men kan være en gluten intoleranse. La legen også ta slike prøver i blodet ditt (anti- transglutaminase).

Takk for svar.

Saken er at legen min tydlegvis ikkje er særleg flink på allergi. Han fekk meg til til dømes å eta kveitefri mat før dei testa meg, noko eg seinare har hørt ein ikkje skal.

Saken no er at etter eg slutta med kveite og mjølk som eg hadde rett over ein i allergi mot er eg blitt verre enn nokon gong. Har hørt at magen treng til til å tilpasse seg men for meg virker det ulogisk at kroppen må tilpasse seg til mat som er bra for den.

Ps: Ser at du også er idrettslege og håper du kan hjelpe meg med eit anna problem som eg trur heng saman med det over. Eg trener fast tri gonger i veka. Bra teknikk og fornuftig trening. Men blir svært kvalm under knebøy og no også markløft. Er ikkje musklene, men magen. Kva kan det vera? Burde eg hive i meg idoform før treninga?

Takk for svar.

Saken er at legen min tydlegvis ikkje er særleg flink på allergi. Han fekk meg til til dømes å eta kveitefri mat før dei testa meg, noko eg seinare har hørt ein ikkje skal.

Saken no er at etter eg slutta med kveite og mjølk som eg hadde rett over ein i allergi mot er eg blitt verre enn nokon gong. Har hørt at magen treng til til å tilpasse seg men for meg virker det ulogisk at kroppen må tilpasse seg til mat som er bra for den.

Ps: Ser at du også er idrettslege og håper du kan hjelpe meg med eit anna problem som eg trur heng saman med det over. Eg trener fast tri gonger i veka. Bra teknikk og fornuftig trening. Men blir svært kvalm under knebøy og no også markløft. Er ikkje musklene, men magen. Kva kan det vera? Burde eg hive i meg idoform før treninga?

Ser eg skreiv feil over. Han fekk meg til å holde meg unna kveiteprodukter. Så eg hadde ikkje fått i meg gluten før testen. Ps: Tips til side, redigeringsmulighet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...