Gå til innhold

uteblivende menstruasjon og manglende libido

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente på 26 år som ikke har hatt menstruasjon på snart 7 mnd. Jeg spiller håndball på høyt nivå og trener hver eneste dag, og det skal sies at jeg aldri har hatt regelmessig menstruasjon så sant jeg ikke har gått på p-piller. Da jeg skulle bytte merke uteble menstruasjonen i over ett år. Dette er nå to år siden. Jeg har vært hos lege en gang, og hun skrev ut resept på hormontabletter - provera. Dette har ikke hjulpet. Denne gangen stoppet jeg med p-piller da samboeren min og jeg ønsket oss barn. Disse 7 mnd. har i tillegg brakt med seg andre plager. Jeg opplever å være veldig tørr nedentil, og får store smerter når vi skal ha samleie. Det svir og det føles "trangt". Noe det ikke har gjort før. Jeg har hatt ett par ubehagelige opplevelser hos legen, og vegrer meg veldig for å gå. Jeg opplever også noe melkeproduksjon fra brystene mine. Hva kan dette være, og kan dette føre til at jeg ikke kan få barn? Detjeg følte hos legen var at hun ikke fortalte meg noe, men bare skrev ut resepten. Jeg begynner å bli bekymret, og dette er i ferd med å gå utover samboerskapet vårt.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har sannsynligvis meget lavt østrogennivå på grunn av mye trening, men det kan ikke utelukkes at du produserer for mye av hormonet prolaktin i og med at du har melkesekresjon. I sjeldne tilfeller kan det skyldes en godartet svulst på hypofysen (som kan gå bort med medisinsk behandling). Tog din lege blodprøver av deg? Det bør absolutt gjøres. Du bør få målt østradiol LH og FSH, TSH og prolaktin. Provera har ingen effekt ved lavt østrogen, og det bedrer ikke mulighet for graviditet. I og med at du ønsker å bli gravid, bør du henvises til gynekolog allerede nå. Det har ingen hensikt å vente de ’vanlige’ 12 måneder. Kan du i mellomtiden redusere litt på den fysiske aktivitet? Inntil du kommer til en spesialist vil jeg anbefale at du bruker lokal østrogen som Ovesterin stikkpiller eller krem. Det kan kjøpes uten resept. Det bedrer nok ikke lysten, men hindrer tørrhet. Her foreligger tydeligvis hormonforstyrrelse som årsak til manglende menstruasjoner. Du har ikke eggløsning og kan derfor ikke bli gravid, men denne typen av barnløshet er vanligvis den enkleste å behandle; med hormoner. Så all mulig grunn til optimisme. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...