Gå til innhold

laserbehandling eller krystallsliping av huden?

Anbefalte innlegg

Gjest hudinteressert

Hei! Jeg er en jente på 29 år som ønsker å gjøre noe med huden. Da jeg var yngre hadde jeg kviser som har forårsaket enkelte arr og store porer i huden. Jeg var imidlertid ikke veldig plaget hvis jeg sammeligner meg med enkelte andre, men jeg er ikke fornøyd med huden min. Nå har jeg tatt en behandling hos hudpleier med krystallsliping. Jeg kan ikke se noen forskjell etter en behandling, men jeg skal etter planen ta flere behandlinger. Det jeg lurer på er om krystallsliping er skadelig for huden? (Hudpleieren sliper huden med en liten maskin og jeg går ut fra at det hun sliper med er krystall.) Jeg vurderer også om jeg heller skulle tatt laserbehandling,og lurer på om det er et bedre alternativ? Er det helt ufarlig å brenne huden med laser? Jeg har imidlertid forsatt litt uren hud i T-sonen.

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei "hudinteressert" ! det er ikke så godt å si hva som er best for huden din uten å ha sett, men antar at du har litt "kviser" og røde merker etter tidligere lesjoner. Først og fremst trenger du kanskje effektiv behandling for kvisene og da er det flere typer tabletter som kan være aktuelle. I tillegg kan det tenkes at laserbehandling som kan redusere de røde merkene og motvirke utbrudd kan påvirke situasjonen i riktig retning. Dessverre er det mye forskjellig laserbehandling rundt omkring med veldig varierende kompetanse, fordi det i Norge ikke foreligger standardiserte formelle krav til denne typen virksomhet. Man bør derfor være meget forsiktig dersom man tenker at man skal ta laserbehandling i ansiktet. Det hender at det blir varige brannskader og arr. Hos deg er det mest aktuelt med blodkarlaser eller IPL som kan redusere det røde og tendensen til kviseutbrudd. Du skal definitivt ikke starte laserbehandling som brenner huden. Krystallsliping er nok ikke noe farlig når den gjøres overflatisk, men har minimal effekt på kviser . Anbefaler at du kontakter en hudlege for nærmere vurdering. Med hilsen Hudlegen .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...