Gå til innhold

Har jeg mens?

Anbefalte innlegg

Gjest tålmodighetsprøve

Hei Jeg er en jente på 28 år som prøver å bli gravid. Jeg har gått på p-piller (Trionetta) i ca 11 år. Byttet til Yasmin etter nyttår, men sluttet helt i juli. Jeg fikk min første blødning 28 dager etter pilleslutt. Denne var ganske rar da den var litt sort/brunaktig dag en, men gikk over til blod dag to og tre. Deretter stoppet det. Det kom veldig lite slik at jeg ikke behøvde å bruke bind eller tampong. Neste blødning kom 42 dager etter forrige blødning. Denne var akkurat lik den forrige når det gjelder farge og sykluslengde. Nå har det bare gått 21 dager og nå har jeg fått en blødning igjen. Denne gangen er det kun blod, men det er ekstremt lite. Har vart i to dager, men slipper å bruke bind eller tamponger. Kan jeg renger dette her som menstruasjoner? Vi har sex regelmessig, men klarer ikke å bli gravide. Regner med det er fordi dette ikke er mens og kanskje utelatende eggløsning. Har nemlig prøvd å bruke eggløsningstester, men får bare negative tester. Håper du kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289545-har-jeg-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har nettopp svart Allaniss som har omtrent samme problem som du, så jeg gjentar mitt svar: Du har tydeligvis en forstyrrelse som gir uregelmessig eggløsning, evt. svikter den helt. Det kan være forskjellige årsaker til det, oftest hormonforstyrrelser. Det kan du også ha hatt mens du gikk på p-pille, men da ble det ikke avslørt fordi p-pillen uansett gir regelmessige menstruasjoner. Jeg synes du skal bestille time hos din fastlege og evt. få time hos gynekolog. Jeg synes ikke man bare skal vente og se det an i ett års tid som ellers er vanlig ved barnløshet. Mye kan som sagt være skjedd i de årene du brukte p-pille. Du spør om du kan regne en meget svak blødning som en menstruasjon? En blødning er en blødning, men det vi regner som en normal menstruasjon er en blødning som kommer etter en eggløsning. Den vil ofte være lik fra syklus til syklus. Blødninger som kommer uten eggløsning vil ikke ha samme regelmessighet. Jeg synes altså også at du skal snakke med din fastlege om henvisning til gynekolog. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289545-har-jeg-mens/#findComment-2324180
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...