Gå til innhold

Rettigheter som pårørende til psykriatisk pasient

Anbefalte innlegg

Gjest dumpnot
Skrevet

Datteren min har lenge vært innesluttet og vist en slags stille protest mot meg. Har mange ganger prøvd å prate med henne men ikke kommet noen vei. For ca 2 år siden fant jeg ut at hun er selvskader, har snev av anoreksi, hvor det toppet seg med et selvmordsforsøk gjennom nettet! Dette medførte innleggelse, og siden har jenta vært inn og ut av institusjon, og blir medisinert. Får fremdeles ingen kontakt med henne. Siden hun er myndig, får jeg beskjed om at ingen av de fagpersonene som hun er i kontakt med kan hjelpe meg. Forstår jo selvsagt at det hun forteller er taushetsbelagt. Men situasjonen idag er at hun absolutt ikke er bedre på noen måte, og jeg har prøvd å støtte, hjelpe og prate, men vet jo ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne. Dette er hva jeg lurer på om jeg ikke bør få noe innsyn, slik at jeg på best mulig kan hjelpe henne når hun ikke er innlagt. Jeg vet rett og slett ikke noe om noe, og har prøvd å få dem til bare å si litt om hvordan jeg skal forholde meg til henne, men får altså ikke noe råd, og det er jo grusomt for hun blir jo ikke bedre og jeg føler meg nå maktesløs...

Fortsetter under...

Skrevet

De gjør helt rett i å ikke si noe til deg. Så lenge datteren din ikke har gitt dem rett til å informere familie eller andre så skal de ikke gjøre det.

Det du bør gjøre er å snakke med datteren din og spørre om ikke dere kan møte psykiatrien sammen slik at dere kan inngå en avtale om hvordan du skal forholde deg til henne.

Selv sliter jeg med psykiske problemer. Jeg er også myndig og dermed har ikke helsevesenet rett til å gi mine foreldre noe informasjon. Dette syntes mine foreldre var vanskelig. Løsningen ble at vi hadde et møte hvor vi ble enige om hva de skal gjøre / ikke gjøre, hva de kan spørre om og hva de ikke har noe med. Dette har lettet situasjonen for dem. Nå vet de i det minste hvordan de skal forholde seg til meg og min situasjon.

Ville fortelle deg dette bare for å gi deg ett eksempel på hvordan ting kan gjøres. Det finnes mange andre måter å løse det hele på. Så det er viktig at du prøver å snakke med din datter for å få vite hvordan hun vil ha det.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei! Nå er ikke dette et spørsmål innefor mitt kjernefelt, men jeg skal likevel forsøke å gi deg et så godt svar som mulig. Det er i utgangspunktet kun pasienten som har innsyn i egen journal, med mindre pasienten utpeker en representant, dette følger av Pasientrettighetslovens § 5-1. Så lenge din datter ikke ønsker hjelp av deg, har du ikke noe krav på innsyn. Samtidig er det skillelinjer på hva du kan få vite: Det som er taushetsbelagt er jo kun det som direkte berører henne som person, men det er vel også derfor de ikke kan gi deg råd, da det feks. vil avdekke diagnose m.m. Så lenge hun ikke umyndiggjøres, er det nok svært lite du kan få tilgang til. Mvh. Thomas Myran Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...