Gå til innhold

Verkende armer med en indre kulde

Anbefalte innlegg

Gjest Lille IN

Hei. Jeg er en dame på 37 år som plages mer og mer av verkende armer. Det forrverres enormt når jeg blir kald. Det starter i overarmene og går ned t.o.m håndleddene. Armene føles tunge, slik som ved senebetennelse, men det føles som det er en indre kulde istedenfor varme, som stråler ut fra selve benene inne i armene. De er ikke hovne eller røde. Har vært plaget i mange måneder/ år med dovne/tunge/verkende armer når jeg har sovet, som er litt stive å rette ut, men nå verker det hele dagen. Kjenner dette mest i venstrearmen. (er høyrehendt). Har også i perioder kjent det litt i bena, spes i høyre kne. Jeg har i tillegg vært plaget av en uforklarlig følelse av å være trøtt og sliten, spesielt etter siste fødsel for 1.5 år siden. Jeg er hjemeværende nettstudent, har tidligere jobbet 20 år i barnehage, har 2 små barn i barnehage, trener 1 gang i uka på helsestudio, har et veldig sunt og variert kosthold og er (snart ikke:-)helgerøyker. Er veldig sjelden syk. Jeg har begynt å bli litt bekymret for om dette kan skyldes revmatiske plager. Min bestemor, tante og kusine har alle hatt leddgikt, to av de ble helt invalidisert og døde i 40-årene. Men når jeg leser om alle disse symptomene, synes jeg de ikke passer helt. Jeg har ikke snakket med min fastlege om dette. Jeg er dessverre av den typen som tenker at alt går jo over, og at man ikke fly til legen i tide og utide... Jeg har også fått påvist genetisk betingelse for høyere risiko for å få hjerte- og karsykdommer (bla høye verdier av lipoproteiner) pga hjerteproblemer i nær familie. Dette skal utredes videre på prevantiv kardiologi nå før jul. Takknemlig for råd og om dette er noe som bør utredes eller ikke:-) Hilsen Lille IN

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289594-verkende-armer-med-en-indre-kulde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin