Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk påvist candida overfølsomhet for 3 år siden, ved prøver sendt til USA. Jeg gikk 9 mnd på diett, og ble mye bedre. Men jeg har fortsatt problemer med mage og mat, og føler fortsatt jeg har candida problemer. Blir de fleste friske etter en slik streng diett, eller må jeg regne med å leve med dette resten av livet? Jeg har også allergier; midd, bjørk, or, timotei, hund og katt. Om jeg hadde vaksinert meg mot disse, er det mulig at matintoleransene også ville bli svakere da? (plagene er; tretthet, konsentrasjonsvansker, oppblåst mage, treg/løs mage, kløe, livløst hår, sprukne negler, og lett for å få forkjølelse mm).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289607-candida/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Hei

Candidaoverfølsomhet er en omstridt diagnose som du sikkert vet. Det som er viktig for deg er imidlertid at du ble bedre etter en tid på diett. Uansett hva som var hovedårsaken til mageplagene dine så ser vi ofte at ved å roe ned tarmen ved hjelp av diett kan mageplagene bli bedre. Det viktigste er da å spise slik at tarmen får ro - og den dietten du brukte har nok bidratt til dette. Selv om plagene ikke er blitt helt borte er det sannsynlig at det vil bedre seg langsomt, men det kan ta noe tid. Du skal imidlertid ikke være redd for at du skal måtte leve med dette resten av livet - alt tyder på det motsatte.

Når det gjelder allergiene dine så er det nå vist at vellykket allergivaksinering mot bjørkepollen har god effekt på kryssreaksjonene, men det er dessverre ikke vist noen sikker effekt på mer uspesifikke symptomer som de du beskriver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289607-candida/#findComment-2326009
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...