Gå til innhold

Hvite knudrete flekker på forhud

Anbefalte innlegg

Hei Har relativt plutselig fått noen hvite knudrette flekker på forhud. Det hele starter ved fra strengen og går kun rundt halve penis (forhud). Flekkene ligger på linje og er ikke store. Dette har medført at forhuden har blitt vesentlig strammere på denne siden. Tror ikke dette er relatert seksuelt, da det er noen år siden tryllestaven var i aksjon. Har prøvd å behandle det som om det var sopp, da med cansten, nå på fjerde dagen. Uten synlig bedring. Ser på nett at det er det er noe som heter lichen sclerosis, og at det muligens kan passe med det. Jeg er midt i 30 årene og forøvrig alltid hatt problemer med eksem/psoriasis siden jeg var barn. Har også hatt problemer med trang forhud, men har ikke kuttet noe (enda). Hva kan dette være, og hvordan kan/bør jeg behandle det? Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289615-hvite-knudrete-flekker-p%C3%A5-forhud/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei Bokami ! Takk for din gode beskrivelse av en hudsykdom eller skal vi si hudforandring, siden den gjerne kommer ganske lokalt, svært ofte i genitalområdet og som kan forekomme både hos kvinner og menn. Den kalles lichen sclerosus (et atrohpicus) av hudleger forkortet til LSA og er typisk med de hvitlige områdene med fortykkelse og redusert elastisitet. Hudforandringene har en tendens til å stagnere og holde seg i et begrenset område. Men bindevevsfortykkelsen medfører som du antyder problemer for seksuallivet med sårhet og sprekkedannelse. Vi aner ikke hva som er årsaken , det er som du skriver, ikke en sykdom som overføres ved seksuell kontakt. Som regel er hudforandringene begrenset til en del av forhuden, men likevel såpass utbredt at de medfører problemer med å trekke denne tilbake uten smerter, sprekkedannelse osv og er uten tvil en alvorlig brems for et "normalt" sexliv. Men behandling er mulig. I lettere tilfeller kan sterk kortisonkrem hjelpe, men ofte må det kirurgisk behandling til. Dette utføres av urologer som i den mest skånsomme formen kan gjøre en kombinert fjernelse av de mest affiserte områdene og en forhudsplastikk eller delvis "omskjæring" . Jeg vil absolutt anbefale deg å kontakte fastlegen eller hudlege som kan henvise deg videre til en urologisk poliklinikk for å få orden på dette. Så håper jeg du kan bli så bra at "tryllestaven" ikke lenger bare kan benyttes til vannlating. Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...