Gå til innhold

Kan jeg være Gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest Silently

Hei, har 2 spørsmål. 1).Spørsmål for min samboer(30år) og meg. Hvor stor er sjansen for at hun kan være gravid når samleie skjedde ca. 5 dager etter at siste menstrasjons dag var ferdig?. Hennes syklus er på 28-30 dager. 2).Ser at det er to typer abort som kan utføres, og kan du gi med litt info om det er noe forundersøkelse som må gjøres av Gynekolog, og hvor lang tid tar det ved begge metodene, og trenger en å overnatte på sykehus?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289667-kan-jeg-v%C3%A6re-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg gynekolog, men jeg svarer deg likevel på spørsmål 1:

En kvinne er normalt mest fruktbar 12-14 etter den første dagen i menstruasjonen. 5 dager etter den siste dagen i mensen er ca. 10-12 dager etter den første dagen, og altså nær den tiden da hun har størst sjanse for å bli gravid. Sædcellene kan også leve i noen dager, så jeg vil si risikoen for at hun er gravid er ganske stor, ja.

Syklusen regnes fra første dag i menstrasjonen - vet jo ikke hvor lang mens hun har, men for MEG har fem dager etter siste mens vært midt i "smørøyet" i forhold til å bli gravid. Dersom dere har hatt ubeskyttet sex da, er muligheten absolutt tilstede. Hun får vente til neste, forventede mens, og ta en test.

Når det gjelder abort, er det riktig at det fins to typer selvvalgt. Enten medisinsk eller kjemisk. Du kan lese mer om dette på http://www.amathea.no/index2.aspx?id=1016&mid=1153

Mette Moen, Gynekolog

1. Det kommer an på hvor lang menstruasjon hun har. Man regner første blødningsdag som dag 1. Hvis syklus er 28 dager, vil eggløsning komme på dag 14 og de fruktbare dager er fra dag 9 til 14. Det er størst sjanse for graviditet dag 12-14. Jeg kan ikke sjansen i prosent. 2. De to abortmetodene beskrives på nettstedet: http://www.amathea.no Uansett metode, kvinnen overnatter ikke på sykehuset hvis alt forløper etter planen, og det gjør det heldigvis nesten alltid. Vennlig hilsen Mette H Moen

Alltid en sjanse for og bli gravid, men sånn normalt er det jo ikke eggløsning enda etter 5 dager. Vet ikke noe om abort, men kan dere ikke prøve og finne ut det sammen da??Går ut i fra at samboeren er enig ang abort hvis det blir aktuelt.

''Går ut i fra at samboeren er enig ang abort hvis det blir aktuelt.''

Ja, det må vi da ihvertfall håpe! Jeg skulle tro at sannsynligheten for at en 30 år gammel dame i et fast forhold ønsker abort er betydelig lavere enn sannsynligheten for at hun ønsker å beholde et eventuelt barn.

• 4 uker senere...

Annonse

Gjest Silently

1. Det kommer an på hvor lang menstruasjon hun har. Man regner første blødningsdag som dag 1. Hvis syklus er 28 dager, vil eggløsning komme på dag 14 og de fruktbare dager er fra dag 9 til 14. Det er størst sjanse for graviditet dag 12-14. Jeg kan ikke sjansen i prosent. 2. De to abortmetodene beskrives på nettstedet: http://www.amathea.no Uansett metode, kvinnen overnatter ikke på sykehuset hvis alt forløper etter planen, og det gjør det heldigvis nesten alltid. Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei igjen,

Takk for svarene dine på mine to spørsmål, og har bare et tilleggspørsmål til slutt.

Hun har fått mensen i dag, og da regner vi med at hun da ikke er blitt gravid, men bør hun ta en test etter at mensen er ferdig for å være helt sikker på at hun ikke er gravid, eller vil at hun fikk mensen nå være en god nok sikkerher at hun ikke er gravid?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...