Gjest Tønnå Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei. For noen uker siden fant jeg ut at jeg var blitt gravid. En liten uke etter fikk jeg kraftige smerter (menssmerter) og det komm store blodklumper. Det er ikke så mye jeg har blødd. Men jeg har blødd klumper og litt normalt blod i over 10 dager nå. Det er jo ikke så veldig normalt da. Jeg regnet selfølgelig at det var spontan abort jeg hadde hatt. På SUS så de en liten klump inni magen, men det var for tidlig å se noe hjerteslag da. Så jeg fikk beskjed å komme en uke etterpå. Jeg var igår, og da så vi hjertelyden. Regnet med at det ikke var noe igjen, for det er MYE blodklumper som har komt ut. Men de sa også at morkaken eller hva det var, var ovalt, men den skal visst være rund. Og den forsto jeg ikke. Hva betyr det? Jeg har tatt bloprøve igår, og skal ta ny imorgen for å måle hcg nivået. Hvis det hadde dobblet seg, så blir graviditeten normal, hvis den er stabil eller har sunket, så blir det en abort ut av det. Har du noen svar på hva dette kan være? Har det vært et gammelt foster før det nye som har kommet ut, eller har jeg vært gravid med tvillinger og den ene har dødd? Jeg er redd for hvis alt går godt, om det kommer til å bli skadet eller få noe varig mèn eller noe. Har jeg krav på å få fostervannsprøve? Er 27 år. Jeg har 2 friske barn fra før. (fikk minstemann i uke 29) om Det har noe for seg. Morkaken revnet. Jeg håper du har noe svar til meg, for jeg får ikke noe svar fra legene. Vennlig hilsen tønnå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289682-bl%C3%B8dning-og-spontantabort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Du opplyser dessverre ikke hvor lang tid det er gått fra siste menstruasjon så jeg kan bedømme varighet av graviditeten. Det lyder som du kan ha hatt en abort, og det mest sannsynlige er at du kan ha hatt en tvilling som er avdød, det er vanligere enn man har trodd. At det har ligget et gammelt foster og så tilkommet et nytt, er usannsynlig. Kan det være plommesekken man har snakket om? Den er rund i starten, men avflates så for å forsvinne helt. Du kan regne med at et foster som overlever og har hjerteaksjon har gode muligheter for å leve videre. Det er ikke grunn til å tro at det skal være skadet. Du skal på senere ultralyd hvor man kan sjekke at alt er normalt. Ved fostervannsprøve kan man bare se om det foreligger kromsomfeil, feil i arvestoffet, og det var liten hensikt i denne sammenhang. Man har ikke krav på slik undersøkelse, legen skal stille indikasjonen. Lykke til med graviditeten, jeg håper at du kan glede deg over den. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289682-bl%C3%B8dning-og-spontantabort/#findComment-2325872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.