Gjest Ekko-100 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 På bedriftsfotball forrige uke, fikk jeg en hard ball i pungen, hvilket gjorde temmelig vondt. Det har jo skjedd før i livet, men nå etter en uke kjenner jeg fortsatt en viss ømhet og ubehag i pungen. Det har ikke skjedd før. Ubehaget kommer og går i løpet av dagen, og særlig den ene testikkelen er mer øm en vanlig ved berøring. Bør jeg oppsøke lege? Eventuelt hvor lenge bør jeg vente før jeg gjør dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289900-ubehag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Beklager sent svar. Regner med at du har hatt gradvis bedring den siste uken. De fleste skader, enten det er i muskel/skjelett-apparat eller i bløtvev gir betydelig ømhet, og ofte økende de første 2-4 dager etter skaden. Så er det gravvis bedring, medmindre det er en alvorligere skade; brudd, brist av sener, eller såpass hevelse at noe av vevet rundt skades. Når det gjelder stør mot pungen, er smerten ofte betydelig, selvom hevelse og skade ikke er så stor. Det har med sårbare strukturer og mye nerver å gjøre. Sannsynligvis har du hatt en liten blødning ( kan synes som "blåmerke" nede i pungen, kanskje lang tid etterpå), og iallfall hevelse. RICE prinsippet ( rest-ice-compresjon og elevasjon, dvs hold i ro, nedkjøl, mot-trykk/bandasje og heving av skadested) kan være vanskelig med pungen. Men hadde vært gunstig. I tillegg til RICE kan man bruke Ibux/Paracet, som hindrer hevelse ytterligere. Når det gjelder pungen, vil ømhet kunne kjennes i lang tid etterpå, fordi en minimal hevelse, eller arrdannelse gir så sterke nervesignaler. Les litt her i doktoronline om "smerter i pungen". Da vil du kunne skjønne hvilke strukturer du eventuelt har smerter i. Dersom du er utrygg, kan du bestille en time hos fastlegen din for en sjekk. Er denne også usikker, kan man få tatt ultralyd av pungen; der vil man lett kunne se hevelser og eventuelle svulster. Kontakt også doktoronline om du ønsker å slippe å betale for svaret pga brutt tidsfrist.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289900-ubehag/#findComment-2334084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.