Gå til innhold

gift med alkoholiker

Anbefalte innlegg

Gjest oda helene

har vært gift i 12 år,har ikke forstått at han er alkoholiker,(han sier han har nok vært det i mange år) men har klart å skjule det bra,inntil for 4 år siden ble det åpenbart for meg,nå drikker han nesten hver dag,blir ikke full bare trøtt og glemsom.Gikk en tid i AA ,går nå i terapi,en dag i uken,men drikker like mye.Far og bror er alkoholikere.For meg var det et sjokk å oppleve dette,har hatt ett veldig dårlig ekteskap før,og jeg takler dette dårlig,han har veldig dårlig samvittighet,jeg får dårlig samvittighet ,for at jeg blir så sint.Som pensjonist og han uføretrygdet,er inntektene lite,og det er bittert at han bruker penger til missbruket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289923-gift-med-alkoholiker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toril Hepsø, familieterapeut

Det er en stor belastning å være gift med en alkoholiker. Jeg skjønner at det var veldig vondt da det gikk opp for deg at mannen din er avhengig av alkohol. Det er veldig bra at han gjør noe for å prøve å komme ut av alkoholismen, selv om det enda ikke har gitt noen resultater. Det er viktig at du oppmuntrer ham til å fortsette i terapi. AA har vel også tilbud til pårørende av alkoholikere. Det høres ut som du kunne hatt nytte av å gå i en gruppe med andre i samme situasjon som deg selv. Der kan du få støtte og forståelse og hjelp til å takle hverdagen bedre. Jeg synes også du skal opprette egen konto for din pensjon, så du har kontroll på dine penger. Prøv å snakke med ham om det når han har dårlig samvittighet, han vil kanskje også ha forståelse for at du skal ha mer kontroll over økonomien. Det er viktig at du kommer deg ut og treffer andre mennesker, at du går turer ute og har et liv også utenfor leiligheten deres. Endel kvinner takler mannens alkoholisme ved selv å drikke mer enn de egentlig ønsker. De blir på en måte med inn i "hans verden". Det er ingen god løsning, det setter bare fart på problemene og gjør dem større for begge. Du må tenke på deg selv, du har lov til å tenke ut fra deg selv - alle mennesker må kjempe for sitt eget liv!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289923-gift-med-alkoholiker/#findComment-2327111
Del på andre sider

Jeg vet en del om hvordan du har det. Er selv gift med en som har vært (er) alkoholiker. Jeg har visst dette i mange år, men han forsto dette først for ett år siden. Han begynte da med Antabus. Dvs. tabletter som gjør at du ikke kan drikke. Det hjalp han over 1. kneika. Nå har han kun drukket litt en gang siden begynnelsen av August.

Jeg hadde ikke klart å leve med han lengre dersom han ikke hadde klart å slutte:-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289923-gift-med-alkoholiker/#findComment-2327155
Del på andre sider

Gjest oda helene

Jeg vet en del om hvordan du har det. Er selv gift med en som har vært (er) alkoholiker. Jeg har visst dette i mange år, men han forsto dette først for ett år siden. Han begynte da med Antabus. Dvs. tabletter som gjør at du ikke kan drikke. Det hjalp han over 1. kneika. Nå har han kun drukket litt en gang siden begynnelsen av August.

Jeg hadde ikke klart å leve med han lengre dersom han ikke hadde klart å slutte:-(

Tusen takk for svar,blir ikke så alene da,han min har gått på antabus,men ble ikke dårlig selv om han drakk,jeg har og vært på noen møter i alanon,men følte meg ikke hjemme der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289923-gift-med-alkoholiker/#findComment-2327183
Del på andre sider

Huff, dette er slitsomt.

Men det vil aldri blir forandringer før han selv ønsker å gå 100 % inn for det. Gjør han ikke det så nytter det ikke med all slags hjelp, det er kun han som må ta grep om dette. Det hjelpeapparatet som finnes er der kun for å støtte, gi gode råd og hjelpe han til å slutte, men vil han ikke selv så nytter det ikke.

Det er rart at det er du som ser dette sist og ikke han. Det er oftest den som drikker som skjønner dette sist.

Det er de som har vært alkoholikere i 30 år som ikke skjønner at de har et problem, mens familien rundt har skjønt det i 20 til 25 av disse årene.

Dette er utrolig slitsomt og synd at det går utover økonomi, noe det ofte gjør, for det er ikke akkurat billig dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289923-gift-med-alkoholiker/#findComment-2327277
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...