Gjest Carianne H. Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Kvinne 47 år: Fikk i aug+sept-07 påvist parvovirus b19, ved blodprøver i tillegg til yersinia og mycoplasma infeksjoner.Stoffskiftet er bra. Symptomer de siste 5-7 årene: vonde ledd, særlig hender og føtter, spesiellt fingre og tær som låser seg i tide og utide, vondt når dette skjer. Konstant kløe under huden som dempes med en daglig tablett cetricin hver morgen. Hopper jeg over en tablett vil jeg om kvelden få en så vanvittig kløe som er helt ute av kontroll, som vokser fra øreflipp til tåen til magen osv.som mentalt ikke er til å holde ut. En cetricin da, demper symptomene innen 30min.-heldigvis! Huden blir illrød ved kløe eller ved at hendene mine tilfeldig er borti huden min. Liker å trimme, men får ubehag i kroppen når jeg har roet ned etter et par timer: Trykkfølelse i kroppen, særlig hender og føtter. Om nettene våkner jeg da ofte etter et par timer med søvn med uro i kropper, i form av rykninger i beina, og indre rask skjelving dvs som ikke synes på utsiden av kroppen. Føler en ising bak brystbeinet da, (i hjertet, lunger, eller muskler?) Blir varm, mens avkjøling av armene da forsterker ise-følelsen. Dette varer ofte noen timer. Hvis jeg ikke er for trøtt, står jeg opp og gjør strekkøvelser,da dette virker som demper symptomene nok til at jeg får sove. Blir lett sliten/trøtt, særlig i noen dagers varighet etter trim. Har trimmet 2 dager i uken de siste 7årene. Det siste halve året sterkt redusert trimming pga ikke orker. Har hatt lett for jern mangel. Har tatt jern,100mlg Duflican tablett hver dag i ett år nå, og har jernlager på 16. Legen min mente jeg kunne slutte med å ta jern nå. Tror hun tar feil, men har likevel tatt en pause for å sjekke hvem av oss som tar feil. Fikk også ujevn hjerterytme for 7 år siden, Hadde dette konstant hver dag i 4år, inntil jeg ved en tilfeldighet lærte en pusteteknikk som ga rask virkning hver gang. De siste 3 årene er dette sterkt redusert, men det har ant meg at når jernlageret mitt blir lavere enn 18 så kommer dette tilbake oftere. En følelse av sviing som beskrevet overfor, om natten, + kniping i hjertet(?) har alltid vært tilstede de siste 7 årene i tillegg til kløen. Er allergisk mot gresset timotei. Enkelte matsorter reagerer jeg på med hodepine, eller løs mage. Har forresten lys brun mot orange, og ofte løs avføring når jeg ikke tar jern. Candidasopp i munnen i mange år, som blusser opp når jeg spiser noe søtt. Har nettopp tatt en pencillinkur, bactrim, etter en urinveisinfeksjon forrige uke. Den fjernet soppen! Men tror soppen er på vei tilbake. Tilsvarende skjedde i Sept iår, etter en 3 dagers pencillinkur mot mykoplasmainfeksjonen, men soppen kom tilbake. Leddene ble bedre og formen som supermann en ukes tid fra jeg startet den kuren. Innen 14 dager var alt som før. Legen syns jeg kan leve med dette. Selv tror jeg at jeg kanskje har hatt parvovirus de siste 5-7 årene, etter info via internett, selv om dette ikke kan bevises da det ikke har blitt testet før i Aug iår. Vonde ledd og trøtthet kan jeg leve med, men uro, skjelving og sviing som beskrevet overfor, gjør meg urolig, for dette føles ikke bra! Hva synes du jeg skal gjøre? Ps : Mannen min hadde hjerteinfarkt for 7 år siden, som kom som et sjokk på meg. Det var da jeg bestemte meg for å trene, for hvis han ble svak måtte jeg bli sterk. Rundt de tider oppdaget jeg også at jernlageret mitt sannsynligvis hadde vært på bunnivå, for etter 7 uker med 2 duflicantabletter i ca 7-8 uker, deretter en blodprøve, var jernlageret klatret til 7.Glemte mye på den tiden + murrefølelse i hodet, trøtt, lavt blodtrykk, kunne svime av hvis jeg strakk kroppen fra et trapes fra taket. De fleste av mine plager startet etter hans innfarkt. Han ble forøvrig bra igjen etterkort tid, heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289961-parvovirus-b19-kronisk%C3%A5rsak-til-mine-plager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Det var en lang og komplisert historie du beskriver. Det jeg undrer på i første omgang hvordan i all verden du har kommet på ideen at dine plager skyldes parvovirus? INfeksjon med dette virus overføres kanskje oftest som luftveiosinfeksjon, men også med blodoverføring hos voksne. den typiske sykdommen den er assosiert med er den sk. 5. barnesykdom eller erythema infectiosum, en utslettsykdom med moderate plager. Leddsymptomer er hyppige, spesielt hos voksne, av og til anemi (lav blodprosent). Jeg har ikke personlig erfaring med parvovirusinfeksjoner hos voksne, men jeg finner lite i litteraturen som kan forklare dine plager. Over 50% av voksne har eller har hatt parvovirusinfeksjoner, så en positiv test (antistofftest?) sier ingenting. Det er et par ting du skriver som ikke stemmer helt med det jeg har lært i doktorskolen og som infeksjonsmedisiner. Du skriver f. eks at du har tatt penicillinbehandling for mycoplasmainfeksjoner. Dette stemmer ikke; penicillin er bare ikke aktuell mot mycoplasma, den virker rett og slett ikke. Det stemmer heller ikke at penicillinkur fjerner soppen. Det gjør bare ikke. Har penicillin noen effekt der så er har ikke symptomene noe med soppen å gjøre. Alt ialt, så tror jeg ikke at dine plager har noe med parvovirus å gjøre. Kanskje du burde ha en skikkelig undersøkelse med tilhørende prøver for å komme nærmere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289961-parvovirus-b19-kronisk%C3%A5rsak-til-mine-plager/#findComment-2327529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.