Gå til innhold

Naboer som tar seg til rette..

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har kunnskap regler i forhold til det å ta seg til rette på areal som er regulert til friareal?

Nedenfor huset vårt (og naboens) er det ingen hus som er bygd. Det er et område på størrelse med 4-4 tomter som er regulert til friareal. Naboens hus står slik at det er en del høye grantre som begrenser utsikten deres en del. I fjor fjernet de en del tre. Ikke bare kratt, men ei stor furu og flere store grantre. Det var forsåvidt greit. Nå står det 4 store grantre igjen. (alle disse trærne står utenfor naboens egen tomt. Det er kommunalt område)

Nå har jeg mistanke om at de har tenkt å fjerne minst to av disse trærne. De trærne skjermer veldig for innsyn fra veien. Det er store, flotte trær som jeg ønsker å bevare.

Vi har før vært i konflikt med disse naboene i forbindelse med en forsikringssak. Det blir neppe tatt pent hvis vi kommer med lua i handa og ber dem pent om å bevare trærne. Vi har jevnaldrende barn, så jeg ønsker å være forsiktig.

Det må da finnes regler på slikt? Er det sånn at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse? Når trærne først er fjernet, så får vi dem aldri tilbake.

Det står mellom naboens utsikt og vårt ønske om å ha tomten skjermet fra veien. Kan man bare ta seg til rette på kommunal grunn uten å kontakte kommunen eller spørre naboer først?

Disse naboene er sånn at de ikke spør. Det bare gjør. Trærne står jo foran deres tomt, så jeg har et inntrykk av at de mener de kan bestemme. Men hvem bestemmer egentlig? Kommunen? velforeningen? Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289988-naboer-som-tar-seg-til-rette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal de fjerne dette så må de ha tillatelse i fra kommunen, sier de ja så kan de fjernes. Men det kan være lurt å ta kontakt med kommunene og høre hva de har å si i saken og om de vil gjøre noe. Det kan hende at de sitter og venter til naboen har tatt trærne og kjører saken etter på.

Gjest ChiengMai

I de lignende sakene jeg kjenner til, så har det vært tatt mest hensyn til utsikt enn til skjerming, og det skulle jamt bare mangle. Dere står fritt til å ordne skjerming selv uten at det trenger gå ut over naboen. Det høres ut til at eneste måten for naboen å få utsikt, er at trærne blir fjernet. Dessuten er det ikke veldig uvanlig at det blir ryddet på friområder, i alle fall ikke heromkring.

Jeg synes du virker vanskelig som ikke vil gi naboen utsikt. Jeg ville blitt gal av å ha utsikt til noen svære trær som BÅDE hindrer lys og utsikt.

Nå er det en gang slik at naboen HAR utsikt - de vil bare ha BEDRE utsikt. De fjernet MASSE trær i fjor. Da sa vi ingenting. Jeg mener vi må møtes på halvveien. Det er snakk om to store grantrær. De har allerede fjernet flere bjørketrær og grantrær. En plass må grensen gå. Flere fæle avhuggede stubber er ingen flott utsikt for oss heller.

Annonse

Gjest ChiengMai

Nå er det en gang slik at naboen HAR utsikt - de vil bare ha BEDRE utsikt. De fjernet MASSE trær i fjor. Da sa vi ingenting. Jeg mener vi må møtes på halvveien. Det er snakk om to store grantrær. De har allerede fjernet flere bjørketrær og grantrær. En plass må grensen gå. Flere fæle avhuggede stubber er ingen flott utsikt for oss heller.

Tullprat, selvfølgelig vil naboen ha så god utsikt som mulig. Er enig med 'skjerpings nå', og dette innlegget ditt endrer ikke noe på det.

Tullprat, selvfølgelig vil naboen ha så god utsikt som mulig. Er enig med 'skjerpings nå', og dette innlegget ditt endrer ikke noe på det.

Enig.

Vi grenser forresten opp mot friareal selv, med masse trær, og det var superlett å få grønt lys fra kommunen til å felle litt. Men her var naboen helt enig - de fikk også bedre utsikt.

Nå skal det også være sagt at det eneste vinduet naboene får bedre utsikt fra er kjøkkenvinduet. Alt annet har de allerede fjernet. Ved å fjerne de to trærne vil de få bedre utsikt nedover veien, ikke utover bygda. Vi bor høyt i feltet, og hvis de fjerner de to trærne vil vi få MYE mer innsyn fra naboene. (Vi har mye innsyn allerede). Trærne skjermer ikke for sol. Til det ligger de for langt fra huset deres (ca 20 meter)

Naboene kjøpte huset i fjor. Da var trærne allerede der. Vi har bodd her i 5 år. Jeg mener at vi bør møtes på halvveien. I fjor fjernet de mange trær. Da sa vi ingenting.

Det er du som prater bullshitt. Og jeg er ikke ute etter at idioter skal forandre mening. Jeg er enig i at utsikt teller mye, men det gir ikke en eneste nabo rett til å rasere friarealer. Hva han gjør med sin egen tomt, bryr jeg meg ikke om.

hidi, the scorpion

Nå skal det også være sagt at det eneste vinduet naboene får bedre utsikt fra er kjøkkenvinduet. Alt annet har de allerede fjernet. Ved å fjerne de to trærne vil de få bedre utsikt nedover veien, ikke utover bygda. Vi bor høyt i feltet, og hvis de fjerner de to trærne vil vi få MYE mer innsyn fra naboene. (Vi har mye innsyn allerede). Trærne skjermer ikke for sol. Til det ligger de for langt fra huset deres (ca 20 meter)

Naboene kjøpte huset i fjor. Da var trærne allerede der. Vi har bodd her i 5 år. Jeg mener at vi bør møtes på halvveien. I fjor fjernet de mange trær. Da sa vi ingenting.

Det er du som prater bullshitt. Og jeg er ikke ute etter at idioter skal forandre mening. Jeg er enig i at utsikt teller mye, men det gir ikke en eneste nabo rett til å rasere friarealer. Hva han gjør med sin egen tomt, bryr jeg meg ikke om.

Synes du skal høre med kommunen! Jeg har et svært grantre i utkanten av tomta mi, og den skal få stå! Elsker å høre fuglekvitter og bare å se det flotte grønne treet....;) Vet at en nabo sikler etter å få det felt, men jeg gir ikke etter!

Gjest Elextra

Selvfølgelig bør de spørre først, eller tør de kanskje ikke ta kontakt med kommunen av redsel for å få nei?

Men jeg synes ikke grantrær passer i boligområder, i hvertfall ikke der de tar sol og utsikt fra andre. Gran blir rett og slett for store, om ikke tomtene er digre.

Synes dere er litt sære som vil "nekte" dem å ta dem ned, det må vel kunne plantes andre, mindre, trær/busker som hindrer innsyn.

Selvfølgelig bør de spørre først, eller tør de kanskje ikke ta kontakt med kommunen av redsel for å få nei?

Men jeg synes ikke grantrær passer i boligområder, i hvertfall ikke der de tar sol og utsikt fra andre. Gran blir rett og slett for store, om ikke tomtene er digre.

Synes dere er litt sære som vil "nekte" dem å ta dem ned, det må vel kunne plantes andre, mindre, trær/busker som hindrer innsyn.

Jepp, men det er bare så synd at det tar 20 år før de nye buskene vokser til, slik at de skjermer litt fra bilveien. Det som da blir resultatet for oss er utsikt til ei stygg steinrøys. Det skal også mye grunnarbeide til før man kan plante noe annet der.

Naboen har også begrenset økonomi, så det tviler jeg på at de vil gjøre. (Treet står jo utenfor tomta hans)

De har også kastet alle de buskene de fjernet tidligere rett ned på bakken. Det bare ligger der og råtner. Poenget er at fyren raserer friareal til fordel for SEG SELV. Det får positive konsekvenser for han og negative for oss. Utsikt har han jo allerede. Han vil bare ha mer.

Gjest ChiengMai

Enten du tror det eller ikke, så er det neppe opp til deg å bestemme hvor mye utsikt naboene ønsker seg. Og som sagt, heromkring blir det tatt mer hensyn til utsikt enn skjerming nettopp fordi man selv kan plante hva man vil på egen tomt for å skjerme seg mot innsyn.

Annonse

Enten du tror det eller ikke, så er det neppe opp til deg å bestemme hvor mye utsikt naboene ønsker seg. Og som sagt, heromkring blir det tatt mer hensyn til utsikt enn skjerming nettopp fordi man selv kan plante hva man vil på egen tomt for å skjerme seg mot innsyn.

Det du sier er faktisk feil. Man kan ikke plante hva man vil på tomta si for å skjerme seg mot nnsyn. Vi har som sagt ei skrå tomt der huset ligger høyt i tomta. Absolutt alt vi evt planter kommer etterhvert til å skjerme for naboen si utsikt. Utsikten deres går over vår hage. Det er også små tomter. Hvis noe skal skjerme for oss, så må det være høyt. Og utsikta til naboen likevel være ødelagt. (og da plikter jeg å hogge de ned) De trærne det er snakk om ligger ikke på hans tomt. Heller ikke på min. Det er også stor forskjell på å felle noen få trær og det å hogge ned en halv skog uten å diskutere det med velforeninga eller kommunen på forhånd.

kommunal grunn, ja da er det kommunen du må snakke med. De kan ikke bare ta seg tilrette tror jeg. Leste om en mann som hadde kappet en hel skog nesten. Han fikk 120tusen kroner i bot! Man kan ikke bare gjøre som man vil på kommunal grunn, ta skulle det blitt villt tror jeg. Håper dere slipper en konflikt!

Gjest Elextra

Synes du skal høre med kommunen! Jeg har et svært grantre i utkanten av tomta mi, og den skal få stå! Elsker å høre fuglekvitter og bare å se det flotte grønne treet....;) Vet at en nabo sikler etter å få det felt, men jeg gir ikke etter!

Skjønner hva du føler, men må likevel få si at jeg ikke synes grantrær har noe i tettbebygd strøk å gjøre - om du bor i et slikt. Gran blir bare så alt for store! Ingen velger å plante dem foran huset sitt - med god grunn.

Skjønner hva du føler, men må likevel få si at jeg ikke synes grantrær har noe i tettbebygd strøk å gjøre - om du bor i et slikt. Gran blir bare så alt for store! Ingen velger å plante dem foran huset sitt - med god grunn.

''Ingen velger å plante dem foran huset sitt - med god grunn.''

Tja, det finnes alltid unntak....;-)

Der vi bodde før plantet naboen en søt liten gran midt oppi en rabatt foran huset. Denne rabatten med planter så helt perfekt ut da alt var nyplantet, men etterhvert som plantene grodde, ble tingene helt ut av proporsjoner. Da vi flyttet derfra for 10+ år siden, var grana allerede begynt å bli litt vel stor, og hvordan den evt ser ut nå tør jeg ikke tenke på en gang....

Å kontakte anleggsgartner kan kanskje være et nyttig tips hvis man på et begrenset område skal foreta beplantning som skal være nøye 'avstemt' i forhold til høyde etc for å få et fint bed....;-)

''Gran blir bare så alt for store! Ingen velger å plante dem foran huset sitt - med god grunn.''

*Host host* Vi plantet 10 stykker i sommer for å prøve å få litt vern mot riksveien... Men det er ingen naboer som blir plaget av dem etterhvert da! Kun oss selv. :o)

Gjest Elextra

''Gran blir bare så alt for store! Ingen velger å plante dem foran huset sitt - med god grunn.''

*Host host* Vi plantet 10 stykker i sommer for å prøve å få litt vern mot riksveien... Men det er ingen naboer som blir plaget av dem etterhvert da! Kun oss selv. :o)

Håper du husker at de kan bli opp mot 50 meter høye, da - og tette! Dessuten vokser de himla fort.

*ingen granelsker*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...