Gå til innhold

nesetetthet/nedsatt immunforsvar?

Anbefalte innlegg

Gjest påforhåndtakk64

Kvinne 43 år, fødte sist i 2005. E. fødsel hyppig plaget med nesetetthet/forstørrede tons/lymfer. Bruker rhinox/otrivin litt for ofte dessverre, men prøver selvf.også med saltvann etc. Plagene er venstresidige. Kan dette ha sammenheng med at jeg bruker hørselsvern når jeg sover om natten grunnet mannens snorking og en innebygd varhet for alt av lyder? (Brukte ikke dette før 2005) Eller er jeg simpelten tappet for "immunforsvar" e. fødsel? Tar antioxidanter, trener og har et normalt ok kosthold. Beg. med nbg247

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290065-nesetetthetnedsatt-immunforsvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hei, tror svaret ligger hos dere. Får frem spørs. og svar fra "alle andre" når jeg søker. Jeg stilte spørsmål til allmennlegen (dame) og har ikke fått svar. Hva med pengene jeg har betalt?. Vennligst send svar på nytt evt på min mail [email protected]. Burde være en smal sak å ordne opp i. På forhånd takk. I motsatt fall må jeg vel få tilbake kroner og øre......

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Tett nese har ikke med nedsatt immunforsvar å gjøre. Svangerskap gir økt sirkulasjon i alle slimhinner, også nesen. Mye bruk av avsvellende nesedråper gir også økt sirkulasjon og tetthet i de periodene man ikke bruker sprayen. Samtidig allergi, forkjølelser eller dårlig luft-kvalitet kan forværre tettheten. Synes du skal få fastlegen din til å se opp i nesen, eventuelt henvise til øre-nese-hals lege. Du kan ha fått kronisk hovne slimhinner, kanskje med polypp-dannelser på ene siden. Noen har medfødt eller ervervet skjev neseskille-vegg som gjør at plagen blir større på ene siden. Behandling av hovne slimhinner i nesen bør være hyppig og rikelig saltvannskylling, langsom nedtrapping av åpnende nesespray, samtidig med at en kortison-holdig nesespray begynner å virke. Denne sprayen har ingen bivirkninger, og den er på resept. Etter en stund kan du trappe ned denne igjen. Fastlegen må lære deg i detalj hvordan dette bør gjøres. Tror ikke ensidig nesetetthet har noe med bruk av ørepropper å gjøre. Kanskje bør mannen din være med til øre-nese-hals lege; det finnes god hjelp for snorking nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...