Gå til innhold

Kjøre med tre hjulbolter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problem 1:

Jeg punkterte i sommer og gjengene til det ene festet ble ødelagt. Har kjørt med bilen sånn frem til nå for jeg fikk bolten på. Den ville bare ikke feste ordentlig, snurret bare rundt og rundt uten å komme helt inntil, men holdt seg likevel på.

Når jeg nå la om til vinterdekk var det ikke snakk om å få bolten til å feste i det hele tatt, så nå står bilen med bare tre bolter på det ene hjulet.

Er det noen som vet hva det vil koste sånn ca å få dette ordnet? Kan problemet løses ved å gjenge opp?

Problem 2:

De siste gangene jeg har kjørt har jeg hørt en ulyd (bråk altså) fra høyresiden fremme. Har sett på bilen og undersøkt litt der lyden kom fra, men fant ikke noe synlig galt. Men når jeg la om til vinterdekk ble jeg full av olje på hendene når jeg skiftet dekket der bråket kom fra.

Betyr det at det er støtdemperen som er gåen?

Når jeg slår av motoren høres det nå en skrapelyd rett etterpå, som en metallskive som går rundt mens noe skraper litt borti også stopper det opp litt etter motoren er slått av.

For øyeblikket står bilen, men til uka har jeg flere møter jeg må på og hvor det er vanskelig å komme seg uten bil. Det jeg lurer på er om jeg kan kjøre til disse møtene (hvis jeg tar det rolig)?

Bilen må selvsagt repareres, men dette har jeg ikke penger til før om tre uker. Er det forsvarlig å bruke bilen i mellomtiden?

Skrevet

Tittelen ble litt feil. Jeg fant ut at det skulle gå å kjøre med tre bolter til jeg får det ordnet, bare jeg tar det rolig i svingene og det ikke blir over lang tid.

Det jeg egentlig lurte på var om jeg kan kjøre med det andre problemet (støtdemperen?) noen få turer hvis jeg kjører pent?

Gjest du kan få regning på verkstedet
Skrevet

Det er nok ikke støtdemperen. Å nei, jeg ville ikke kjørt med dette problemet. HVis det er mye olje kan det være akslingen. Og med 3 bolter kan du i værste fall regne med å miste hjulet i fart (har gjort det). Det er kjempefarlig for både deg og dine medtrafikanter.

Skrevet

Det er nok ikke støtdemperen. Å nei, jeg ville ikke kjørt med dette problemet. HVis det er mye olje kan det være akslingen. Og med 3 bolter kan du i værste fall regne med å miste hjulet i fart (har gjort det). Det er kjempefarlig for både deg og dine medtrafikanter.

Det er ikke mye olje som lekker, men der det drypper fra treffer det sånn at det har lagt seg inni felgen.

Skrevet

Eg ville helt klart valgt å sette bilen på verksted (eller få en bilmekaniker til å se på det), og bedt om å få det på rekning, bare si det som det er att du ikkje kan betale før om tre uker.

''Jeg punkterte i sommer og gjengene til det ene festet ble ødelagt.''

''Er det noen som vet hva det vil koste sånn ca å få dette ordnet? Kan problemet løses ved å gjenge opp?''

For kyndige folk så bør dette være en grei sak å fikse, er det innvendige gjenger (bolt med utvendige gjenger), så kan de sannsynligvis bore opp og sette inn nye gjenger (fks. Helicoil).

Det bør ikkje ta mer enn 1 time, toppen 2.

Du _kan_ kjøre med 3 bolter så lenge disse sitter godt, sjekk (ettertrekk) ofte i såfall.

''De siste gangene jeg har kjørt har jeg hørt en ulyd (bråk altså) fra høyresiden fremme.''

Er det på samme sted der du kun har 3 bolter?

''Men når jeg la om til vinterdekk ble jeg full av olje på hendene når jeg skiftet dekket der bråket kom fra.''

Du skriver i det andre innlegget ditt att det ikkje kommer så mye olje, men att oljen legger seg på felgen, da kan oljen også legge seg på dekket eller bremseskiva og _det_ kan være farlig.

''Betyr det at det er støtdemperen som er gåen?''

Det er godt mulig.

''Når jeg slår av motoren høres det nå en skrapelyd rett etterpå, som en metallskive som går rundt mens noe skraper litt borti også stopper det opp litt etter motoren er slått av.''

Det kan være kjølevifta som tar borti noe, eller dårlige lager i dynamoen fks.

''Det jeg lurer på er om jeg kan kjøre til disse møtene (hvis jeg tar det rolig)?''

Tja..."I nøden spiser fanden fluer!"

Men det er ikkje å anbefale! :)

Skrevet

Eg ville helt klart valgt å sette bilen på verksted (eller få en bilmekaniker til å se på det), og bedt om å få det på rekning, bare si det som det er att du ikkje kan betale før om tre uker.

''Jeg punkterte i sommer og gjengene til det ene festet ble ødelagt.''

''Er det noen som vet hva det vil koste sånn ca å få dette ordnet? Kan problemet løses ved å gjenge opp?''

For kyndige folk så bør dette være en grei sak å fikse, er det innvendige gjenger (bolt med utvendige gjenger), så kan de sannsynligvis bore opp og sette inn nye gjenger (fks. Helicoil).

Det bør ikkje ta mer enn 1 time, toppen 2.

Du _kan_ kjøre med 3 bolter så lenge disse sitter godt, sjekk (ettertrekk) ofte i såfall.

''De siste gangene jeg har kjørt har jeg hørt en ulyd (bråk altså) fra høyresiden fremme.''

Er det på samme sted der du kun har 3 bolter?

''Men når jeg la om til vinterdekk ble jeg full av olje på hendene når jeg skiftet dekket der bråket kom fra.''

Du skriver i det andre innlegget ditt att det ikkje kommer så mye olje, men att oljen legger seg på felgen, da kan oljen også legge seg på dekket eller bremseskiva og _det_ kan være farlig.

''Betyr det at det er støtdemperen som er gåen?''

Det er godt mulig.

''Når jeg slår av motoren høres det nå en skrapelyd rett etterpå, som en metallskive som går rundt mens noe skraper litt borti også stopper det opp litt etter motoren er slått av.''

Det kan være kjølevifta som tar borti noe, eller dårlige lager i dynamoen fks.

''Det jeg lurer på er om jeg kan kjøre til disse møtene (hvis jeg tar det rolig)?''

Tja..."I nøden spiser fanden fluer!"

Men det er ikkje å anbefale! :)

Takk for svar.. Manglende feste er på venstre side foran og det andre problemet på høyre side (også foran).

Jeg fant ut at det kanskje var best å la bilen stå. Bruker den til et møte å mandag og kjører den så til verkstedet. Så får jeg heller ta bussen hjem og la bilen stå utenfor verkstedet til de har ledig tid.

Skrevet

Takk for svar.. Manglende feste er på venstre side foran og det andre problemet på høyre side (også foran).

Jeg fant ut at det kanskje var best å la bilen stå. Bruker den til et møte å mandag og kjører den så til verkstedet. Så får jeg heller ta bussen hjem og la bilen stå utenfor verkstedet til de har ledig tid.

Høres ut som en god løsning, så da skulle alt være i orden.

Håper ikkje det blir alt for dyrt...:)

Skrevet

Høres ut som en god løsning, så da skulle alt være i orden.

Håper ikkje det blir alt for dyrt...:)

''Håper ikkje det blir alt for dyrt...:)''

Ja, det håper jammen jeg også :)

Skrevet

Jeg hadde definitivt IKKE kjørt med tre hjulbolter! Har sett såpass mange tilfeller av hjul som har løsnet og flakset avgårde at det tar jeg ikke sjansen på gitt! Skiftet selv dekk nå i høst og sørget også for å etterstramme samtlige 16 bolter et par dager senere etter noen km kjøring.

Skrevet

Det er ikke mye olje som lekker, men der det drypper fra treffer det sånn at det har lagt seg inni felgen.

Hvor kommer oljen fra da? Om den lekker ut fra oljetanknen i motoren risikerer du jo at du plutselig står uten olje og med havarert motor og det blir dyrt det...

Skrevet

Du kan kjøre litt med 3 hjulbolter, men det er selvsagt ikke å anbefale. Det blir større belastning på de 3 gjenværende, så de kan rett og slett knekke.

Det er mulig å sette inn løsgjenger, det behøver ikke å koste all verden, eller du kan kjøpe ny bremseskive, det er nok det de vil gjøre på et verksted.

Hadde du fått noen til å gjøre dette for deg, så kan du kjøpt dette på Biltema, så hvis de har til din biltype, så koster det ikke det stort mer en 300 kroner.

Men originalt er det mye dyrere.

Hvis det drypper olje så kan dette være støtdemperen.

Søtdemperen koster fort endel penger, fordi du bør skifte på begge sider, hvis du først skal skifte.

Men er det forhjulstrekker eller bakhjulstrekker du har?

Er det forhjulstrekker så kan det være det ytre drivleddet ditt som er ødelagt. Gummimansjetten sprekker og fettet spruter ut når du kjører. Drivaksen koster fort ca. kr. 1500 og oppover, pluss arbeid.

Ulyden hører høres ut som om det er kjølevifta. Men det er vanskelig å gi en sånn diagnose ut i fra det du sier her.

Det farligste her er hjulbolten. Oljen som legger seg på kan ødelegge bremseskoene på bilen og føre til at du får svakere bremser på den siden det lekker.

Ulyden er neppe farlig.

Type bil og modell er det du har?

Glad jeg kan skru selv, dette hadde ikke kostet meg stort.

Skrevet

Du kan kjøre litt med 3 hjulbolter, men det er selvsagt ikke å anbefale. Det blir større belastning på de 3 gjenværende, så de kan rett og slett knekke.

Det er mulig å sette inn løsgjenger, det behøver ikke å koste all verden, eller du kan kjøpe ny bremseskive, det er nok det de vil gjøre på et verksted.

Hadde du fått noen til å gjøre dette for deg, så kan du kjøpt dette på Biltema, så hvis de har til din biltype, så koster det ikke det stort mer en 300 kroner.

Søtdemperen koster fort endel penger, fordi du bør skifte på begge sider, hvis du først skal skifte.

Er det forhjulstrekker så kan det være det ytre drivleddet ditt som er ødelagt. Gummimansjetten sprekker og fettet spruter ut når du kjører. Drivaksen koster fort ca. kr. 1500 og oppover, pluss arbeid.

Ulyden hører høres ut som om det er kjølevifta. Men det er vanskelig å gi en sånn diagnose ut i fra det du sier her.

Det farligste her er hjulbolten. Oljen som legger seg på kan ødelegge bremseskoene på bilen og føre til at du får svakere bremser på den siden det lekker.

Ulyden er neppe farlig.

''Ulyden hører høres ut som om det er kjølevifta. Men det er vanskelig å gi en sånn DIAGNOSE (min uthevning) ut i fra det du sier her.''

He, he...Ja sånn går det når du har vært lenge på Doktoronline.

Du glemte: "For en sikker diagnose" vennligst kontakt din fastlege.

Skrevet

''Ulyden hører høres ut som om det er kjølevifta. Men det er vanskelig å gi en sånn DIAGNOSE (min uthevning) ut i fra det du sier her.''

He, he...Ja sånn går det når du har vært lenge på Doktoronline.

Du glemte: "For en sikker diagnose" vennligst kontakt din fastlege.

Hehe....

Skrevet

Ulyden er neppe farlig.

Jeg har vært ute og sjekket på nytt. Det var mørkt i går når jeg la om til vinterdekk, men nå gikk jeg ut mens det ennå var lyst og tok med lommelykt i tillegg.

Det ser ikke ut til at det er olje som lekker likevel. Væsken er blank og luktfri, kan faktisk hende det bare er vann. I går var det som sagt mørkt og vannet (eller hva det nå er) hadde blandet seg med svart skit og virket tykt som olje.

Jeg fikk noen til å slå på og av motoren flere ganger mens jeg sto under panseret. Lyden virker som den kan komme fra en av de "skivene" reima går rundt og det "skraller" litt når reima går rundt. Når motoren slås av høres det ut som en slags lav "bremselyd" i en eller annen metallskive eller noe.

Litt vanskelig å forklare, for jeg vet ikke hva alle delene heter eller hvordan jeg best kan beskrive lydene.

Tok meg en kjøretur og alt virket normalt. Hørte ikke noe til det bråket som har vært heller, men jeg får se i moren når jeg skal kjøre den til verkstedet. Enten kommer lyden tilbake med litt fart eller så forsvant den med sommerdekket.

Det er en Ford Fucus stv 2000 mod

Skrevet

Jeg har vært ute og sjekket på nytt. Det var mørkt i går når jeg la om til vinterdekk, men nå gikk jeg ut mens det ennå var lyst og tok med lommelykt i tillegg.

Det ser ikke ut til at det er olje som lekker likevel. Væsken er blank og luktfri, kan faktisk hende det bare er vann. I går var det som sagt mørkt og vannet (eller hva det nå er) hadde blandet seg med svart skit og virket tykt som olje.

Jeg fikk noen til å slå på og av motoren flere ganger mens jeg sto under panseret. Lyden virker som den kan komme fra en av de "skivene" reima går rundt og det "skraller" litt når reima går rundt. Når motoren slås av høres det ut som en slags lav "bremselyd" i en eller annen metallskive eller noe.

Litt vanskelig å forklare, for jeg vet ikke hva alle delene heter eller hvordan jeg best kan beskrive lydene.

Tok meg en kjøretur og alt virket normalt. Hørte ikke noe til det bråket som har vært heller, men jeg får se i moren når jeg skal kjøre den til verkstedet. Enten kommer lyden tilbake med litt fart eller så forsvant den med sommerdekket.

Det er en Ford Fucus stv 2000 mod

Ok, sjekk at den væsken ikke er bremsevæske, den er klebrig å kjenne på, du kjenner godt forskjellen på det og vann. Du blir ganske klissete på fingrene.

Bremseskivene forran til en Fokus koster 239 kroner på Biltema. De er like fra og med 1998, men jeg er usikker på om boltene sitter på selve skiva eller ikke. Husker du om du har skruer eller mutter når du skiftet hjul?

Så hadde du fått noen til å sett på dette for deg, så hadde du kommet billig unna med gjengene som er ødelagt.

Men på verkstedet vil det koste mye mer.

Enten er det lageret i kjølevifta som er ødelagt eller så er det vannpumpa, kan jeg tenker meg, hvis det ikke er til servostyringen eller aircondition da, det er noen muligheter. Hadde jeg hatt den her hadde jeg lyttet på den og funnet det ut, men over nett blir det vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...