Gå til innhold

Tining av kalkunbryst

Anbefalte innlegg

Gjest husmoremne
Skrevet

Har kjøpt marinert kalkunbryst i dag, og ønsker egentlig å bruke det i dag. Den er ca 3/4 kg, og det står at den bør tines et døgn i kjøleskap. Må/bør jeg følge den oppskriften, eller kan jeg legge den rett i ovnen?

Fortsetter under...

Skrevet

Det blir saftigst om du tiner det i kjøleskapet, er redd det kan bli tørt om du hiver det rett i ovnen.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Det blir saftigst om du tiner det i kjøleskapet, er redd det kan bli tørt om du hiver det rett i ovnen.

Det blir tørt om det tines for fort. Ville nok latt det ligge så lenge som i lufttemperatur først. Du har ikke tinefunksjon på stekovnen da? Det kan jo være en kriseløsning. Jeg ville ikke stekt det delevis frossent iallfall.

Skrevet

Du kan legge den rett i ovnen. Trikset er å gjøre det NÅ, altså langtidssteke, ha 1-2 dl kyllingbuljong i forma (regner med at den ligger i en aluform. Træ en stekepose rundt hele opplegget og stapp det i ovene på 90 frader fram til kl 14, sku deretter opp temperaturen. Ha gjerne på salt og pepper.

Når skal jeg komme på middag..???! ;o)

Gjest husmoremne
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1194259333' post='3711731]

Du kan legge den rett i ovnen. Trikset er å gjøre det NÅ, altså langtidssteke, ha 1-2 dl kyllingbuljong i forma (regner med at den ligger i en aluform. Træ en stekepose rundt hele opplegget og stapp det i ovene på 90 frader fram til kl 14, sku deretter opp temperaturen. Ha gjerne på salt og pepper.

Åååh sa bra! Da gjør jeg det, kom kl. 15, du ;o)

Gjest husmoremne
Skrevet

Åja, er det derfor den skal tines såpass lenge? Da lærte jeg noer nytt :-) Trodde det var pga bakterier osv. At den blir litt tørr overlever vi. Bruker bare masse saus til ;-) Prøver Lotte's oppskrift, og ser hvordan det blir. Ingen gjester eller noe, bare oss, så ikke farlig om det ikke blir perfekt. Men med tanke på bakterier er det ok å ta den rett i ovnen? Klarer ikke tanken på at flere milliarder myldrer rundt, viss jeg gjør det på feil måte....

Annonse

Gjest husmoremne
Skrevet

Det blir tørt om det tines for fort. Ville nok latt det ligge så lenge som i lufttemperatur først. Du har ikke tinefunksjon på stekovnen da? Det kan jo være en kriseløsning. Jeg ville ikke stekt det delevis frossent iallfall.

Nå har det lagt på disken i snart to timer, men er jo frossent enda.. Jeg har ikke slik funkjson på konfyren, er det mulig, altså? Dersom det er at den blir tørr, den ikke bør stekes fryst, tar jeg sjansen, vel og merke med Lotta's langtidsstekeoppskrift. Orker ikke kjøre til en ny handlerunde nå, vi prøver og ser hvordan det blir :-). Vet du om bakterieinnholdet øker ved slik steking? (rett fra fryst tilstand) *grøss*, livredd bakterier....

Skrevet

Åååh sa bra! Da gjør jeg det, kom kl. 15, du ;o)

;o)

Husk å skru opp temperaturen til ca 180 de siste 1-2 timer av steketiden. Blir sikkert perfekt! Kluet er å bruke stekepose, slik at all fukt/saft holder seg ved kjøttet, og ikke dunster vekk. Da blir det saftig og godt. :)

Skrevet

Tin den på benken eller legg den i kaldt vann dersom den er vakumpakka.

Å sette det i ovnen mens den er frossen er ikke å anbefale.

Gjest husmoremne
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1194259333' post='3711731]

Altså 90 grader frem til kl 14, og deretter 180 grader i en til to timer etterpå? Må visst ha det inn med te-skje ;o)

Takk for gode råd!

Skrevet

Hvis du legger det i ovnen frossent, blir det vanskelig å vurdere steketiden. Jeg ville tint det i vann først, hvis det er vakumpakket. Kaldt eller lunkent avhengig av hvor god tid du har. Evt. prøv varianten til Lotte, med tining på 90*C først, og vanlig steking etterpå.

Gjest husmoremne
Skrevet

Tin den på benken eller legg den i kaldt vann dersom den er vakumpakka.

Å sette det i ovnen mens den er frossen er ikke å anbefale.

Hmm.., skulle ha sett svaret ditt litt før, for nå er den i ovnen. Den tinte på disk i 2 timer før jeg satte den i ovnen, men jeg skjønner at det var langt i fra nok.. Si meg en ting; hvorfor/hva er grunnen til at den ikke skal stekes i fryst tilstand? Er det pga tørrhets"fare", eller har det noe med bakterier å gjøre? Hva med marinert lørdagskylling, f.eks, den _skal_ jo rett i ovnen? Hva er forskjellen her? Størrelsen?

Gjest husmoremne
Skrevet

Hvis du legger det i ovnen frossent, blir det vanskelig å vurdere steketiden. Jeg ville tint det i vann først, hvis det er vakumpakket. Kaldt eller lunkent avhengig av hvor god tid du har. Evt. prøv varianten til Lotte, med tining på 90*C først, og vanlig steking etterpå.

Takk for svar, til deg og dere alle! Den er i ovnen nå, jeg forsøker Lotte's oppskrift, og lar den steke leeenge. Heller sen middag, enn å kjøre helt tilbake til butikken ;-) Var rimelig tom for matvarer, så hadde ikke blitt rare middagen på oss i dag da, viss ikke jeg laget denne. Med fare for å bli oppfattet som en hysterisk bakterie-freak, vil så kjapp tining/steking påvirke bakteriefloraen?

Annonse

Skrevet

Åja, er det derfor den skal tines såpass lenge? Da lærte jeg noer nytt :-) Trodde det var pga bakterier osv. At den blir litt tørr overlever vi. Bruker bare masse saus til ;-) Prøver Lotte's oppskrift, og ser hvordan det blir. Ingen gjester eller noe, bare oss, så ikke farlig om det ikke blir perfekt. Men med tanke på bakterier er det ok å ta den rett i ovnen? Klarer ikke tanken på at flere milliarder myldrer rundt, viss jeg gjør det på feil måte....

''At den blir litt tørr overlever vi. Bruker bare masse saus til ;-) ''

Uten at jeg har den voldsomme kalkunbrysterfaringen skulle jeg tro at du kommer langt ved å bruke stekepose, alternativt å øse ofte.

Skrevet

Takk for svar, til deg og dere alle! Den er i ovnen nå, jeg forsøker Lotte's oppskrift, og lar den steke leeenge. Heller sen middag, enn å kjøre helt tilbake til butikken ;-) Var rimelig tom for matvarer, så hadde ikke blitt rare middagen på oss i dag da, viss ikke jeg laget denne. Med fare for å bli oppfattet som en hysterisk bakterie-freak, vil så kjapp tining/steking påvirke bakteriefloraen?

Langsom eller kjapp tining har ingenting med bakterier å gjøre, ta det helt med ro! Både kjøtt og fisk bør tine langsomt for å beholde saftighet og gi et bedre resultat. Men det er ikke snakk om enorme forskjeller!

Hvis du putter det frosne kjøttet i ovnen, vil det ytterste kjøttet bli tørt og for mye stekt hvis du samtidig skal få midten gjennomstekt. Som du sier, lørdagskylling kan stekes frossen. Der oppgis steketiden ut fra frossen kylling, kortere steketid for tint kylling. Kyllinglår blir heller ikke like tørt som f.eks. kalkunbryst.

Hvis du er redd for bakterier i kjøttet, er det først og fremst viktig å steke det helt gjennomstekt. Og vask hender og evt. kniver og fjeler som du har brukt til det rå kjøttet.

God middag :o)

Gjest husmoremne
Skrevet

''At den blir litt tørr overlever vi. Bruker bare masse saus til ;-) ''

Uten at jeg har den voldsomme kalkunbrysterfaringen skulle jeg tro at du kommer langt ved å bruke stekepose, alternativt å øse ofte.

Takk for godt råd, som jeg også fikk lenger nede i tråden. Kjempebra, for jeg tenkte ikke på det selv. Stekeposen er på plass, og det ligger og godgjør seg i ovnen, der jeg tenker det må ligge i noen timer :-).

Gjest husmoremne
Skrevet

Langsom eller kjapp tining har ingenting med bakterier å gjøre, ta det helt med ro! Både kjøtt og fisk bør tine langsomt for å beholde saftighet og gi et bedre resultat. Men det er ikke snakk om enorme forskjeller!

Hvis du putter det frosne kjøttet i ovnen, vil det ytterste kjøttet bli tørt og for mye stekt hvis du samtidig skal få midten gjennomstekt. Som du sier, lørdagskylling kan stekes frossen. Der oppgis steketiden ut fra frossen kylling, kortere steketid for tint kylling. Kyllinglår blir heller ikke like tørt som f.eks. kalkunbryst.

Hvis du er redd for bakterier i kjøttet, er det først og fremst viktig å steke det helt gjennomstekt. Og vask hender og evt. kniver og fjeler som du har brukt til det rå kjøttet.

God middag :o)

Tusen takk for et kjempefint og ikke minst _beroligende_ svar, spes. ang. bakterier :-)

Ha en super dag!

Skrevet

Takk for godt råd, som jeg også fikk lenger nede i tråden. Kjempebra, for jeg tenkte ikke på det selv. Stekeposen er på plass, og det ligger og godgjør seg i ovnen, der jeg tenker det må ligge i noen timer :-).

Stekepose er en flott oppfinnelse! :-)

Forøvrig anbefaler jeg også anskaffelse av en sådan: http://www.jacksscootershop.com/images/tools/turkey_baster.jpg , da den er kjempefint til å suge opp sausen rundt steiker med og deretter sprøyte over steika etterpå. Mye lettere en gammeldags 'øsing'! :-)

Skrevet

Det er såpass kaldt i kjøleskapet at det går helt fint. Om du tiner den på benken så kan det bli bakterievekst om du lar den ligge for lenge, på den annen side dør det meste i ovnen da. :o)

Skrevet

Hmm.., skulle ha sett svaret ditt litt før, for nå er den i ovnen. Den tinte på disk i 2 timer før jeg satte den i ovnen, men jeg skjønner at det var langt i fra nok.. Si meg en ting; hvorfor/hva er grunnen til at den ikke skal stekes i fryst tilstand? Er det pga tørrhets"fare", eller har det noe med bakterier å gjøre? Hva med marinert lørdagskylling, f.eks, den _skal_ jo rett i ovnen? Hva er forskjellen her? Størrelsen?

Den ytterste delen har lett for å bli altfor godt stekt i forhold til det inni. Altså tørt på utsiden, rått inni.

Det har ingenting med bakterier å gjøre:-)

Da jeg jobba på ferskvarekjøkken en gang lærte jeg at kylling var det eneste kjøttet du kunne legge i varmt vann for tining.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...