Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På svangerskapskurs ble vi oppfordret til å sende ønskebrev til fødeavdelingen på forhånd. Nå har jeg i det siste hørt så mye om at det ikke blir lest, og at jordmødrene ikke tar hensyn til de ønskene den fødende har gitt uttrykk for.

Hva er ditt råd? Bør jeg heller ha med meg et brev med ønsker når jeg legges inn, slik at jeg eller ledsageren kan gi uttrykk for ønskene da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29016-%C3%B8nskebrev/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er litt varierende hvordan slike ønskebrev blir blir mottatt, du har rett i det. Ofte er erfaringen til jordmødre at det står en del selvfølgeligheter i disse brevene, som om man i utgangspunktet venter på å bli behandlet respektløst og at det ikke er å forvente at man har en dialog med den fødende kvinnen underveis. Jordmødre liker å tenke på seg selv som et redskap som den fødende kvinnen skal bruke, samtidig som fødselen er en dynamisk prosess, hvor ingen ting kan forutsies. Man blir altså nødt til å finne ut i fellesskap hva som er best for kvinnen (m/partner) til enhver tid. Mange av disse ønskebrevene inneholder ønsker som er innlysende at enhver fødende har behov for, f.eks. ro og trygghet. De gangene det strides i mot disse kravene, er det ofte fordi det er uungåelig av medisinske grunner, eller fordi det faktisk (dessverre) er så travelt på avdelingen at man ikke evner å være tilstede så mye som det skulle vært ønsket.

Jeg synes at du skal skrive et ønskebrev til avdelingen hvis du opplever at det er spesielle forhold som jordmor/leger burde være klar over. Et alternativ kan være at man tar opp disse forholdene/ønskene når man f.eks. er på journalskrivning/omvisning på avdelingen. Er det ikke tilbud om slik forberedning på ditt sykehus, kan du evt. ringe eller skrive og be om et slikt møte.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29016-%C3%B8nskebrev/#findComment-116954
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...