Gå til innhold

Valg av kamera: Megapixler

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg speilreflekskamera og har kommet til at valget nå står mellom to forskjellige som stort sett er like på de områdene som betyr noe for meg unntatt antall megapixler. Det ene har cirka 6 megapixler, og det andre har ca. 10.

Hva vil det si i praksis? Jeg har et 2 megapixel-kamera fra før, og det er glimrende til bilder på 10*15 cm, men utover det kan det bli grumsete. Jeg ønsker å ha mulighet til å forstørre en del, men er det bare luksus med 10 megapixler hvis man ikke skal forstørre opp i A2-klassen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290172-valg-av-kamera-megapixler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi beng i megapixlene. Til normalt bruk er 6 like bra som 10, det er andre ting som er mye viktigere - ikke minst kvaliteten på selve linsen.

Som sagt er det andre stort sett likt på begge kameraer. Vet du noe om hvor store forstørrelser man kan få med 6 megapixler uten at det går utover kvaliteten?

Som sagt er det andre stort sett likt på begge kameraer. Vet du noe om hvor store forstørrelser man kan få med 6 megapixler uten at det går utover kvaliteten?

A3 skulle i alle fall ikke være noe problem. Det avhenger av hvilket format du lagrer i selvsagt. For best kvalitet, lagre i RAW. Men jpg er mer enn godt nok for mindre utskrifter.

A3 skulle i alle fall ikke være noe problem. Det avhenger av hvilket format du lagrer i selvsagt. For best kvalitet, lagre i RAW. Men jpg er mer enn godt nok for mindre utskrifter.

Jeg tenker ikke så mye på utskrifter. Skriveren min er uansett ikke god til det -jeg får fremkalt over internett eller hos fotograf. Men det går kanskje ut på det samme...?

Er det normal standard på alle kameraer at man kan lagre i RAW i stedet for jpg.? Med det kameraet jeg har nå blir alt automatisk jpg.

Takk for svar!

Jeg tenker ikke så mye på utskrifter. Skriveren min er uansett ikke god til det -jeg får fremkalt over internett eller hos fotograf. Men det går kanskje ut på det samme...?

Er det normal standard på alle kameraer at man kan lagre i RAW i stedet for jpg.? Med det kameraet jeg har nå blir alt automatisk jpg.

Takk for svar!

Du har bestemt deg for å kjøpe dSLR kamera De er de gode alle sammen, samma hvor mange megapixler du går for.

Jeg har bare ett råd ; gå i butikken å prøv de. Så kjøper du det som føles best å holde i. Dette kan være Canon EOS 400, Nikon D 40x, Olympus E 410 - E 510, Sony A 100 eller en Pentax.

Annonse

Gjest ChiengMai

Jeg har et ultrazoomkamera med 5 megapixler og et speilrefleks med 10 megapixler, og ved utskrift i A4 må du nært for å se de helt store forskjellene på kvaliteten. Selvfølgelig er speilrefleksen mer detaljrik og gir jevnt over bedre bilder, men at forskjellen på to speilreflekskameraer på 6 og 10 megapixler gir veldig synlig forskjell på f.eks A4 utskrift tror jeg ikke. Som citoyen er inne på, så er det også andre ting som teller.

Men om spesifikasjonene er ganske like ellers, og prisforskjellen ikke er alvorlig stor så hadde jeg nok kjøpt 10 MP.

Gjest ChiengMai

Takk for svar!

''Er det normal standard på alle kameraer at man kan lagre i RAW i stedet for jpg.?''

På speilrefleks er det nok standard, men ikke på mer kompakte kameraer. Mitt kamera lagrer i både jpeg og raw sånn at jeg får to utgaver av bildet. Foretrekker etter hvert raw fordi jeg ser at etter at de er konvertert til jpeg blir de bedre enn den originale jpeg-fila.

Gjest ChiengMai

Du har bestemt deg for å kjøpe dSLR kamera De er de gode alle sammen, samma hvor mange megapixler du går for.

Jeg har bare ett råd ; gå i butikken å prøv de. Så kjøper du det som føles best å holde i. Dette kan være Canon EOS 400, Nikon D 40x, Olympus E 410 - E 510, Sony A 100 eller en Pentax.

Tja, det er nå greit å få et kamera med norske menyer også, det ser i alle fall jeg når andre i familien skal bruke kameraene mine.

Takk for svar!

Ja, det går ut på det samme.

Alle speilreflekskameraer jeg vet om kan stilles inn til å lagre i RAW.

Det er ikke få overveielser jeg har gjort meg før jeg har kommet frem til valget mellom de to jeg skal velge mellom nå. :-)

''Er det normal standard på alle kameraer at man kan lagre i RAW i stedet for jpg.?''

På speilrefleks er det nok standard, men ikke på mer kompakte kameraer. Mitt kamera lagrer i både jpeg og raw sånn at jeg får to utgaver av bildet. Foretrekker etter hvert raw fordi jeg ser at etter at de er konvertert til jpeg blir de bedre enn den originale jpeg-fila.

Takk for svar!

Jeg har et ultrazoomkamera med 5 megapixler og et speilrefleks med 10 megapixler, og ved utskrift i A4 må du nært for å se de helt store forskjellene på kvaliteten. Selvfølgelig er speilrefleksen mer detaljrik og gir jevnt over bedre bilder, men at forskjellen på to speilreflekskameraer på 6 og 10 megapixler gir veldig synlig forskjell på f.eks A4 utskrift tror jeg ikke. Som citoyen er inne på, så er det også andre ting som teller.

Men om spesifikasjonene er ganske like ellers, og prisforskjellen ikke er alvorlig stor så hadde jeg nok kjøpt 10 MP.

Prisforskjellen er på et par tusenlapper.

Annonse

Optiken er mye viktigere enn megapixler. MEN det er ofte en sammenheng mellom hvor gammelt kameraet er og megapixlene. Dvs. høyere megapixels er ofte et nyere mer moderne kamera.

6 megapixler holder i massevis for å forstørre bilder.

Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...