Gå til innhold

Negative tanker om seksuell fortid

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet&forelsket

Hei! jeg traff for noen måneder ei flott jente via en møtested på nettet. Er veldig forelska (og det er gjensidig!), og fordi dette er et forhold med så mye riktig mht holdninger, ønsker, interesser, kjemi etc har jeg stor tro på en framtid sammen. Vi er begge godt voksne (45+), og har barn fra før som nå er involvert. Ingen av oss har hatt noen "lettvinte" forhold bak oss som single, med ett untak: På bakgrunn av noen litt selvmotsigende uttalelser og påfølgende spørsmål fra meg, kom det fram at hun hadde hatt et seksuelt forhold til en "venn" selv om hun ikke hadde vært forelsket/tiltrukket av vedkommende. Hun sa først hun hadde opprettholdt kontakt/(seksuelt) forhold med ham fordi hun hadde et håp om at det kunne utvikle seg til noe mer..... I ettertid ser hun på det som et feilsteg, og som hun var lei seg for. Jeg var tydelig på at jeg IKKE klandret henne, og sa bl.a at jeg syntes det var langt bedre enn f.eks gå inn i et "trøsteforhold" hvor man samtidig bevisst lette etter noe annet/bedre (slikt skjer jo.....). Så forteller hun meg plutselig at da hun møtte vedkommende første gang hadde hun bestemt seg for ikke å møtes igjen, men hadde ikke klart å si nei til videre kontakt. De hadde en god kjemi, fungerte fint som venner, men det var tydelig at han ønsket noe mer. Så, etter to - tre måneder, ble hun med ham på tur, noe som vel var en invitasjon til "noe mer". Og da de overnattet på samme hotellrom gikk de til sengs med hverandre. Hun sier hun etterpå ønsket seg raskt hjem, og gjorde det deretter klart at noe forhold IKKE var aktuelt. Tror de, med få unntak, bare hadde kontakt på mail etter dét..... Dette ble langt vanskeligere for meg en jeg hadde trodd. Jeg skjønner ikke hvorfor hun gjorde det, og jeg skjønner i hvert fall ikke hvorfor hun fortalte den siste biten, helt uoppfordret. For meg blir det hele litt ekkelt: å gå til sengs med en mann man overhodet ikke har annet enn vennskapelige følelser for, som har et utseende som ikke appellerer (ifølge henne).... Jeg føler at hele episoden (tror det bare var en natt, eller kanskje en helg.....) forfølger meg, den dukker opp i tankene mine når som helst, den gjør at jeg mister konsentarsjon og lyst når vi ligger sammen...... Hadde det bare vært et kjærlighetforhold eller tre, da hadde det stilt seg helt annerledes. Jeg er svært glad i henne, vil absolutt ikke miste henne.... Dette handler altså ikke om ikke å kunne tilgi osv, men heller om noen "tvangstanker" som ikke vil slippe taket. Hva kan jeg gjøre med dette for egen del? Bør jeg snakke med henne om det? Og i tilfelle være helt ærlig om hva jeg føler? Vil jo nødig såre henne. Er i grunn ganske så fortvilet!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290209-negative-tanker-om-seksuell-fortid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

12

• Lillemus

4

• mariaflyfly

4

• Glimtipper

4

mil1365380270

Jeg vet jo ikke hva som foregår, eller har foregått at tanker oppe i hodet hennes. Eneste jeg kan gjøre er å gjette, og da blir det som følger:

Hun synes han var kjekk og hyggelig nok til å ha sex med. Men han er ikke like bra som deg, det er jo deg hun har valgt. Og som hun sier; hun dro fordi han manglet den biten du har, den som kreves for å bli kjærester.

At hun forteller deg om det uoppfordret burde du ta som en tillittserklæring, hun stoler på deg, og vil la deg vite alt. Da hun sa hun ikke finner han fysisk tiltrekkende, var det antakeligvis for at du ikke skulle se han som en rival. Hadde hun visst hva slags tanker det har skapt i hodet ditt, ville nok ordene falt annerledes.

Jeg kan ikke forstå at du henger deg opp i dette. Kan du ikke bare glede deg over det dere har? Hun har ikke gjort noe galt, sånn jeg ser det.

Persille1365381127

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du henger deg opp i dette?

Er det det at hun ikke finner han attraktiv nok til å ha ham som kjæreste som er problemet? Eller at hun har hatt sex med noen bare for å ha sex?

Det er jo faktisk sånn at mennesker innimellom trenger fysisk kontakt med andre mennesker - og at det behovet melder seg sterkere enn kriteriene man setter for å innlede et forhold.

Hvertfall om man er singel over en periode!

Jeg synes du bare skal la det ligge - det har jo tydeligvis ikke betydd noe for henne, og da burde det ikke gjøre det for deg heller.

Må si eg var voldsomt i tvil om dette var ett tulleinnlegg eller ikkje, men velger å tro du mener det du skriver her, og eg ser også att det er ett problem for deg.

Men her er det _du_ som har problem, med å kunne takle dette, og ikkje dama på over 45 år som har hatt ètt seksuellt forhold til en person som ho ikkje hadde sterke følelser for.

Har du tenkt tanken om det var av rein seksuell lyst att de lå med hverandre??

Beklager, men eg forstår ikkje _problemet_ sjøl om eg prøver så godt som eg kan.

Prøv å kom videre....Lykke til! :-)

Mvh

Dette er jo noe som ligger tilbake i tid, lenge før hun traff deg! Jeg skjønner heller ikke helt hva som er problemet og kjenner at jeg er veldig glad for at min kjære mener at fortid er fortid og han har aldri spurt om hva jeg gjorde på den fronten i min single periode... Kanskje like greit.

Og hvis du ikke er 100% sikker på at du takler svaret så bør du ikke spørre om ting ang. hennes tidligere sexliv.

hidi, the scorpion

Om et menneske ALDRI hadde trådt feil, ville jeg vært mer mistenksom....

Du er redd for at dette er noe hun kommer til å gjøre igjen, for ellers hadde det ikke vært et tema hos deg!

Du kan enten glede deg over en flott, ærlig kvinne eller gå til grunne for å mistenke hennes motiv!

Opp til deg. Ikke sant ;)

Annonse

Hei du.

Eg har lest innlegget ditt eit par ganger, og svarene. Noke kan eg være enig i: Det er du som har problemet, men det ser det jo ut som du skjønner sjøl og.

Eg kan skjønne at du synes det er vanskeleg/ekkelt; siden ho går til sengs med ein mann ho i utgangspunktet hadde droppa pga utseendet. Da var det bare lyst som fikk henne til å ha sex. Og der er eg litt enig med deg; det blir litt simpelt/billig. Trur eg er omtrent på din alder, og eg er heller ikke tilhenger av sex uten at en har ekte følelser for hverandre.

Trur ikke du skal si noke til henne, prøv heller å tone det ned, gløyme det..... Ho har i det minste vært veldig ærleg med deg, har vist deg tillit. Men ho burde vel holdt kjeft, heller latt den første versjonen blitt ståande........

Om det skulle resultere i problem med sex for deg/dere over lengre tid, er kanskje alternativet å ta det opp, men forsiktig.

Da jeg leste overskriften regnet jeg med at det var noe med en som hadde hatt 50+ antall partnere eller noe lignende. Dette er ikke noe å bry seg om (ja, jeg vet det er lett å si). Det er noe som ligger i fortiden hennes, og hun ønsket vel ikke å holde noe skjult. Vi begår alle feiltrinn en gang i mellom, og dette er langtfra det verste man kan gjøre.

Vel, jeg hadde jo håpet dere kunne lest innlegget skikkelig før dere svarte.....

For det første, så ligger dette nært i tid (ca ett år); og hun gikk altså til sengs med fyren selv om hun første gangen faktisk ikke hadde tenkt å treffe han igjen fordi hun ikke følte noen som helst tiltrekning.

Nok om det; skjedd er skjedd osv; jeg har ikke tenkt å plage henne med det; tvertimot, jeg vil gjerne legge det bak meg. Og det er dét jeg faktisk ber om noen tips til.

Jeg synes det er fryktelig ubehagelig å ha fått vite om dette (ba så absolutt ikke om det!), og dermed så reduserer det faktisk verdien av både sexliv og fysisk nærhet. Slik er det bare..........

Gjest Gurojenta

Det finnes mange gode grunner til at man bør la tidligere forhold og partnere ligge bak seg og ikke spørre hverandre om det. Dette du sliter med er konsekvensen av det motsatte. Man bør ikke spørre om man ikke kan tåle svaret.

Men gjort er gjort. Prøv og rette fokus mot deres forhold, ikke alt som har vært. Det er en grunn til at dere er sammen, ta vare på akkurat det og la fokus ligge der. Du har jo garantert en historie du også, den må hun leve med sånn som du må med hennes historie.

Det finnes mange gode grunner til at man bør la tidligere forhold og partnere ligge bak seg og ikke spørre hverandre om det. Dette du sliter med er konsekvensen av det motsatte. Man bør ikke spørre om man ikke kan tåle svaret.

Men gjort er gjort. Prøv og rette fokus mot deres forhold, ikke alt som har vært. Det er en grunn til at dere er sammen, ta vare på akkurat det og la fokus ligge der. Du har jo garantert en historie du også, den må hun leve med sånn som du må med hennes historie.

Takk :-)

Joda, jeg har selvsagt en fortid jeg også. Men har aldri hatt noe seksuelle forhold utenom kjærester/samboer. Noe hun vet.

Jeg ser jo at det hele startet ved at jeg spurte, men dét skyldtes at hun kom med så mange uoverensstemmende opplysninger, dermed følte jeg at jeg måtte spørre. Men den aller siste "varianten" (som nok er den sanne), hadde hun absolutt ikke trengt å snakke om; jeg hadde ingen problemer med å akseptere det hun fortalte før dét.

Det føles bare så ille å være så glad og forelska i ei så flott jente når tanken på nettopp denne episoden gjør så fryktelig vondt, kjenner det jo så tydelig på kroppen, blir fysisk dårlig av dét. Og slik vil jeg ikke ha det!

Takk :-)

Joda, jeg har selvsagt en fortid jeg også. Men har aldri hatt noe seksuelle forhold utenom kjærester/samboer. Noe hun vet.

Jeg ser jo at det hele startet ved at jeg spurte, men dét skyldtes at hun kom med så mange uoverensstemmende opplysninger, dermed følte jeg at jeg måtte spørre. Men den aller siste "varianten" (som nok er den sanne), hadde hun absolutt ikke trengt å snakke om; jeg hadde ingen problemer med å akseptere det hun fortalte før dét.

Det føles bare så ille å være så glad og forelska i ei så flott jente når tanken på nettopp denne episoden gjør så fryktelig vondt, kjenner det jo så tydelig på kroppen, blir fysisk dårlig av dét. Og slik vil jeg ikke ha det!

Men hva er det som er så fælt?! At hun har hatt sex med en hun ikke var forelsket i???

Vel, jeg hadde jo håpet dere kunne lest innlegget skikkelig før dere svarte.....

For det første, så ligger dette nært i tid (ca ett år); og hun gikk altså til sengs med fyren selv om hun første gangen faktisk ikke hadde tenkt å treffe han igjen fordi hun ikke følte noen som helst tiltrekning.

Nok om det; skjedd er skjedd osv; jeg har ikke tenkt å plage henne med det; tvertimot, jeg vil gjerne legge det bak meg. Og det er dét jeg faktisk ber om noen tips til.

Jeg synes det er fryktelig ubehagelig å ha fått vite om dette (ba så absolutt ikke om det!), og dermed så reduserer det faktisk verdien av både sexliv og fysisk nærhet. Slik er det bare..........

Jeg tror en drøss med mennesker kan ha slike erfaringer. Mange syns også at det er greit med sex uten nær tilknyttning. Det høres jo ut som din kjæreste ikke er av den sorten, men kanskje kunne hun ikke vite det før hun hadde erfart det selv.

Annonse

Persille1365381127

Det er litt vanskelig å gi deg tips til å gå videre når vi ikke egentlig vet hva problemet ligger i?

Hva er problemet? At hun har hatt sex med noen hun ikke fant tiltrekkende i stor grad? At hun har hatt sex utenfor forhold? At hun ombestemte seg vedrørende han hun hadde sex med (likte ham ikke først, men likte ham likevel etterpå)?

Gjest Fresi Fantastika

For din egen del: forsøk å ikke tenke mer på dette. Det er sikkert ikke lett, men det er ingen ting du kan gjøre med saken, det er ingen ting som vil få det ugjort og det mest fornuftige er å ikke ofre det en tanke igjen. Hver gang du penser inn på temaet i dine tanker, planlegg julen, en ferie, tenk på jobben: hva som helst annet. Dette "problemet" er kun dine tanker, og det eneste du kan gjøre med det er å forvise dem. For hennes og din egen del: ikke snakk noe mer med henne om det. Glem hele saken.

Det er virkelig ingen ting hun kan gjøre med dine tanker. Hvis du tværer mer på denne saken overfor henne blir hun fort lei. Det har ingen ting med deg å gjøre, eller ditt forhold til henne, eller hennes forhold til deg, eller noe annet relevant for deg i det hele tatt.

Du burde ikke ha visst om dette, forsøk å oppfør deg som det er akkurat slik det er: Du har aldri hørt et ord om denne affæren. Heller ikke i dine tanker. Tving deg til å glemme hele greia! Tenk på noe kul sex dere har hatt sammen istedet, eller skal ha i nærmeste framtid.

Men hva er det som er så fælt?! At hun har hatt sex med en hun ikke var forelsket i???

Ja. At hun gikkk til sengs med en hun ikke var tiltrukket av, og derfor på ingen måte hadde noen som helst tanker om å få et varig forhold til.

Ja. At hun gikkk til sengs med en hun ikke var tiltrukket av, og derfor på ingen måte hadde noen som helst tanker om å få et varig forhold til.

Jaha? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er så vanskeklig for deg, men kanskje du skal snakke fagfolk om dette dersom det er så vanskelig? Ellers virker det ikke som du kommer videre herfra...

For din egen del: forsøk å ikke tenke mer på dette. Det er sikkert ikke lett, men det er ingen ting du kan gjøre med saken, det er ingen ting som vil få det ugjort og det mest fornuftige er å ikke ofre det en tanke igjen. Hver gang du penser inn på temaet i dine tanker, planlegg julen, en ferie, tenk på jobben: hva som helst annet. Dette "problemet" er kun dine tanker, og det eneste du kan gjøre med det er å forvise dem. For hennes og din egen del: ikke snakk noe mer med henne om det. Glem hele saken.

Det er virkelig ingen ting hun kan gjøre med dine tanker. Hvis du tværer mer på denne saken overfor henne blir hun fort lei. Det har ingen ting med deg å gjøre, eller ditt forhold til henne, eller hennes forhold til deg, eller noe annet relevant for deg i det hele tatt.

Du burde ikke ha visst om dette, forsøk å oppfør deg som det er akkurat slik det er: Du har aldri hørt et ord om denne affæren. Heller ikke i dine tanker. Tving deg til å glemme hele greia! Tenk på noe kul sex dere har hatt sammen istedet, eller skal ha i nærmeste framtid.

Heisann, og takk :-)

Jada, jeg VET du har rett, det er tankene mine som er problemet. Men hvordan p.... klarer jeg å endre fokus?

Jeg forsøker å gjøre som du sier, forsøker å være fornuftig, forsøker å konsentrere meg om hvor glad hun er i meg, hvor flott hun er, hvor fint vi stort sett har det osv.

Men noen ganger fikser jeg det bare ikke; og særlig i de mest "kritiske" situasjonene: Som når vi elsker; så kommer denne tredje personen "poppende opp"........, skikkelig "turn-off", blir helt satt ut....... Har klart å snakke meg fra det til nå........

Men; kanskje det bare er snakk om tid, har ikke visst dette så lenge enda........

Ja, og hva så?

Vi lever i 2007, ikke 1952.

1952 eller 2007 bklir det samme for meg. Har man litt inegritet og selvrespekt, gjør man det bare ikke. Ved å gjøre slikt viser man ikke noen respekt for en evt senere partner heller.

Men: dette er både jeg og kjæresten min enige i, det er ikke der problemet ligger (om du leser litt lenger opp).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...