Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Myren

Heisann

Det er nå ca 3 1/2 uke siden fødselen, og jeg har så lyst på et bad. Er det noen fare for infeksjoner ved et vanlig karbad?

Hva med bading i sjøen no som sommeren står for døren? Dersom en skal høre på de eldre så bør en som ammer ikke bade i sjøen fordi det er for kaldt, og melken kan forsvinne. Er det noe i det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29022-bading-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Når du er ferdig med renselsen er det ingen ting i veien for at du kan bade i badekar. Sørg uansett for et rent kar og for sikkerhets skyld kan du ta deg en dusj på forhånd. I gamle dager pleide man å si at 6 uker burde man vente før man badet.

Når det gjelder bading i sjøen, er det helt klart et poeng de eldre kvinnene har når de anbefaler den ammende moren å være forsiktig. Du risikerer nok ikke å miste melken, men du kan i verste fall oppleve å få brystbetennelse. Tenk deg hva et iskaldt bad gjør med blodårene og melkegangene i brystet. De vil trekke seg sammen og i verste fall gjøre at melken ikke kommer skikkelig ut når du ammer etterpå. Jeg vil anbefale deg å vurdere situasjonen. Er det veldig varmt i vannet (20 grader ?) skulle det ikke være så ille. Uansett går det an å gå ut i vannet til det når brystene. Det er spesielt i begynnelsen av ammeperioden at du bør være obs. på muligheten for å få brystinfeksjon. Jeg vil ikke anbefale en kvinne som har ammet i 10 mndr. om å være like restriktiv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...