Gå til innhold

Skrivefeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du kanskje vært hos en lege som sier at "spårkundersökninger gjör jag gratis"?

(Fritt etter Lindgren)

Hehe... :-)

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Lillemus

10

• hidi, the scorpion

8

• Jølsen

8

Skrevet

Nå leste jeg nettopp følgende formulering:

"For å sortere dette ut..."

Si meg, er dette norsk? Jeg gir snart opp. Men jeg vender meg til deg i håp om forståelse.

Nei, det må da være en ordrett oversettelse fra engelsk!

Skrevet

Jeg er også typen som irriterer meg over spårkfeil, selv om jeg sikkert har noen selv. De i stedet for dem og di i stedet for di er noe av det verste.

''..di i stedet for di er noe av det verste.''

Ja, helt enig det er noe av det verste eg vet også ! :-)

Skrevet

Nei, det må da være en ordrett oversettelse fra engelsk!

Javisst! Og det var selveste idrettslegen som skrev det.

Og en av fagfolkene (legene) skriver alltid "værre". Jeg får helt vondt.

Skrevet

Javisst! Og det var selveste idrettslegen som skrev det.

Og en av fagfolkene (legene) skriver alltid "værre". Jeg får helt vondt.

Ja, huff!

Skrevet

''..di i stedet for di er noe av det verste.''

Ja, helt enig det er noe av det verste eg vet også ! :-)

Obs... :-) Di i stedet for de skulle det selvsagt stå.

Skrevet

Obs... :-) Di i stedet for de skulle det selvsagt stå.

For i stedet for får er en god nummer to.

"Så for vi se hvordan det går".

Skrevet

For i stedet for får er en god nummer to.

"Så for vi se hvordan det går".

Eller motsatt. Kanskje ikke mest utbredt i for/får, men har sett mange eksempler der folk skriver å istedenfor o.

En liten søt historie: Da sønnen min lærte å skrive, var det jo litt rart at et ord som uttales 'såm' skulle skrives 'som', osv med flere andre ord. Jeg skjønte han var språkforvirret da han plutselig begynte å skrive 'po' istedenfor 'på'! ;-)

Men dette har forlengst rettet seg, og han er 'bare' 10, så da er det rart å se voksne mennesker gjøre verre feil enn 8-9-åringer gjør.

Skrevet

Eller motsatt. Kanskje ikke mest utbredt i for/får, men har sett mange eksempler der folk skriver å istedenfor o.

En liten søt historie: Da sønnen min lærte å skrive, var det jo litt rart at et ord som uttales 'såm' skulle skrives 'som', osv med flere andre ord. Jeg skjønte han var språkforvirret da han plutselig begynte å skrive 'po' istedenfor 'på'! ;-)

Men dette har forlengst rettet seg, og han er 'bare' 10, så da er det rart å se voksne mennesker gjøre verre feil enn 8-9-åringer gjør.

Minner meg om poden da han begynte å lære alfabetet og uttalte bokstavene sånn:

A, BE, CE, DE FE... :o)

Skrevet

Minner meg om poden da han begynte å lære alfabetet og uttalte bokstavene sånn:

A, BE, CE, DE FE... :o)

*S*

Skrevet

Eg vet eg har problemer med rettskrivingen(?), men det er noen ord eg vet eg skriver feil, men som eg ikkje _klarer_ å skrive riktig.

Eg er vokst opp med bokmål, og har hatt det som tale/skrivespråk i mange år, før vi flytta til ei nynorsk-bygd(?) der eg begynte på skole/skule (skjønner?).

Fks. (Jeg og ikke) klarer (eg ikkje) å skrive lenger, da det ikkje lenger føles naturlig.

Hvem, hva, hvor, hvorfor og hvordan har eg også problemer med å "svelge".

Og her dukker det opp ett (flere) problem...fordi(?)

eg heller ikkje klarer å skrive/uttale:

Kven, kva, kvar, kvifor og korleis (gremmes av det siste).

Men bruker ord som:

Kem, ka, kor (Ikkje Oslo Gospel Choir, he.he..), koffor og åssen.

Noen er lov og noen er "tulleord", men det bryr eg meg ikkje om.

Her er en fin link:

http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Skrevet

Jeg insisterte på at kan skulle skrives med to n'er. Det et jo et sprettord og uttales ikke kán. :-)

Skrevet

Jeg insisterte på at kan skulle skrives med to n'er. Det et jo et sprettord og uttales ikke kán. :-)

*S*

Jeg har også en 'insistere-historie' fra barndommen, men den går mer på uttale: Jeg insisterte på at det het fridd-rett og ikke fri-idrett! ;-) Nektet plent å bli rettet på av foreldrene mine. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...