Sofline Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 morsan skrev (På 10.11.2007 den 10.55): Har du kanskje vært hos en lege som sier at "spårkundersökninger gjör jag gratis"? (Fritt etter Lindgren) Hehe... :-) 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Babette skrev (På 10.11.2007 den 11.26): Nå leste jeg nettopp følgende formulering: "For å sortere dette ut..." Si meg, er dette norsk? Jeg gir snart opp. Men jeg vender meg til deg i håp om forståelse. Nei, det må da være en ordrett oversettelse fra engelsk! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Sofline skrev (På 7.11.2007 den 19.17): Jeg er også typen som irriterer meg over spårkfeil, selv om jeg sikkert har noen selv. De i stedet for dem og di i stedet for di er noe av det verste. ''..di i stedet for di er noe av det verste.'' Ja, helt enig det er noe av det verste eg vet også ! :-) 0 Siter
Babette Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 morsan skrev (På 10.11.2007 den 12.03): Nei, det må da være en ordrett oversettelse fra engelsk! Javisst! Og det var selveste idrettslegen som skrev det. Og en av fagfolkene (legene) skriver alltid "værre". Jeg får helt vondt. 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Babette skrev (På 10.11.2007 den 12.06): Javisst! Og det var selveste idrettslegen som skrev det. Og en av fagfolkene (legene) skriver alltid "værre". Jeg får helt vondt. Ja, huff! 0 Siter
Sofline Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Geir skrev (På 10.11.2007 den 12.03): ''..di i stedet for di er noe av det verste.'' Ja, helt enig det er noe av det verste eg vet også ! :-) Obs... :-) Di i stedet for de skulle det selvsagt stå. 0 Siter
Babette Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Sofline skrev (På 10.11.2007 den 12.11): Obs... :-) Di i stedet for de skulle det selvsagt stå. For i stedet for får er en god nummer to. "Så for vi se hvordan det går". 0 Siter
Gjest Lotus78 Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Så har vi de som er utolmodig å nyskjerrig. 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Babette skrev (På 10.11.2007 den 12.17): For i stedet for får er en god nummer to. "Så for vi se hvordan det går". Eller motsatt. Kanskje ikke mest utbredt i for/får, men har sett mange eksempler der folk skriver å istedenfor o. En liten søt historie: Da sønnen min lærte å skrive, var det jo litt rart at et ord som uttales 'såm' skulle skrives 'som', osv med flere andre ord. Jeg skjønte han var språkforvirret da han plutselig begynte å skrive 'po' istedenfor 'på'! ;-) Men dette har forlengst rettet seg, og han er 'bare' 10, så da er det rart å se voksne mennesker gjøre verre feil enn 8-9-åringer gjør. 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 morsan skrev (På 10.11.2007 den 12.24): Eller motsatt. Kanskje ikke mest utbredt i for/får, men har sett mange eksempler der folk skriver å istedenfor o. En liten søt historie: Da sønnen min lærte å skrive, var det jo litt rart at et ord som uttales 'såm' skulle skrives 'som', osv med flere andre ord. Jeg skjønte han var språkforvirret da han plutselig begynte å skrive 'po' istedenfor 'på'! ;-) Men dette har forlengst rettet seg, og han er 'bare' 10, så da er det rart å se voksne mennesker gjøre verre feil enn 8-9-åringer gjør. Minner meg om poden da han begynte å lære alfabetet og uttalte bokstavene sånn: A, BE, CE, DE FE... ) 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Lillemus skrev (På 10.11.2007 den 12.33): Minner meg om poden da han begynte å lære alfabetet og uttalte bokstavene sånn: A, BE, CE, DE FE... ) *S* 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Eg vet eg har problemer med rettskrivingen(?), men det er noen ord eg vet eg skriver feil, men som eg ikkje _klarer_ å skrive riktig. Eg er vokst opp med bokmål, og har hatt det som tale/skrivespråk i mange år, før vi flytta til ei nynorsk-bygd(?) der eg begynte på skole/skule (skjønner?). Fks. (Jeg og ikke) klarer (eg ikkje) å skrive lenger, da det ikkje lenger føles naturlig. Hvem, hva, hvor, hvorfor og hvordan har eg også problemer med å "svelge". Og her dukker det opp ett (flere) problem...fordi(?) eg heller ikkje klarer å skrive/uttale: Kven, kva, kvar, kvifor og korleis (gremmes av det siste). Men bruker ord som: Kem, ka, kor (Ikkje Oslo Gospel Choir, he.he..), koffor og åssen. Noen er lov og noen er "tulleord", men det bryr eg meg ikkje om. Her er en fin link: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html 0 Siter
Sofline Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 morsan skrev (På 10.11.2007 den 12.24): Eller motsatt. Kanskje ikke mest utbredt i for/får, men har sett mange eksempler der folk skriver å istedenfor o. En liten søt historie: Da sønnen min lærte å skrive, var det jo litt rart at et ord som uttales 'såm' skulle skrives 'som', osv med flere andre ord. Jeg skjønte han var språkforvirret da han plutselig begynte å skrive 'po' istedenfor 'på'! ;-) Men dette har forlengst rettet seg, og han er 'bare' 10, så da er det rart å se voksne mennesker gjøre verre feil enn 8-9-åringer gjør. Jeg insisterte på at kan skulle skrives med to n'er. Det et jo et sprettord og uttales ikke kán. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2007 Skrevet 10. november 2007 Sofline skrev (På 10.11.2007 den 14.29): Jeg insisterte på at kan skulle skrives med to n'er. Det et jo et sprettord og uttales ikke kán. :-) *S* Jeg har også en 'insistere-historie' fra barndommen, men den går mer på uttale: Jeg insisterte på at det het fridd-rett og ikke fri-idrett! ;-) Nektet plent å bli rettet på av foreldrene mine. ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.