Gå til innhold

Samboere trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest lita å anonym

Jeg og min kjæreste i 5 år har kjøpt oss leilighet og skal flytte sammen. Jeg lurte på hvordan man lager en sånn samboerkontrakt. Saken er den at jeg har et mye større egenkapital enn han. Hvordan regner man ut hvor mye den ene og den andre eier? For eksempel, hvis jeg har 300 000,- i egenkapital og han ikke har noen ting, og vi kjøper en leilighet til 1 300 000,-. Vi vil dele likt på lånet på 1 000 000,-

Hvor mye eier jeg, og hvor mye eier han om vi går ifra hverandre om to år? Vil veldig gjerne at det skal bli rettferdig for oss begge når vi setter opp en slik kontrakt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290425-samboere-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lita å anonym

Du eier 8/13-deler, han eier 5/13-deler. Det bør dere egentlig tinglyse når dere kjøper boligen.

Ja, men blir dette riktig? Jeg har regnet prosentmessig på det og kommet fram til at jeg burde eie rundt 62 % av boligen. Er det en rettferdig måte å fordele det på?

Tinglyse? Hva er det?

Ja, men blir dette riktig? Jeg har regnet prosentmessig på det og kommet fram til at jeg burde eie rundt 62 % av boligen. Er det en rettferdig måte å fordele det på?

Tinglyse? Hva er det?

8/13-deler er omtrent 62%.

Tinglyse må dere jo gjøre når dere kjøper. At det er dere som er eiere. Da må dere få rett eierbrøk i papirene, ellers får dere en halvpart hver.

Gjest lita å anonym

8/13-deler er omtrent 62%.

Tinglyse må dere jo gjøre når dere kjøper. At det er dere som er eiere. Da må dere få rett eierbrøk i papirene, ellers får dere en halvpart hver.

hmm, hvordan gjør man det? trodde det var nok å skrive en samboerkontrakt og ha vitner på kontrakten..?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...