Gå til innhold

Bruk av antiøstrogen ved LCSI.

Anbefalte innlegg

Jeg bor for tiden I USA og en rutine mammografi etterfulgt av biopsy viser ”precancerous” eller ”Show focal lobular neoplasia (atypical lobular hyperplasia / lobular carcinoma in situ) with a few fine calcifications. The breast tissue also shows early cystic change with apocrine metaplasia and coarse califications”

Jeg har meget dyktige leger her og føler meg på alle måter godt fulgt opp. Det er likevel ikke til å unngå at en merker seg noen forskjeller i norsk og amerikansk tilnærming og ikke minst holdning til medisinering. Mitt spørsmål er derfor ikke direkte rettet til hva JEG bør gjøre, det forstår jeg er en sak mellom meg og legene som følger meg her. Det er derimot et sprøsmål om hvordan dette håndteres i Norge.

Min oncologist anbefaler oppfølging med mammografi hver 6 mnd, og bruk av tamoxifen 20 mg.

Jeg vet med mine funn av ”lobular carcinoma in situ (LCIS)” har jeg en økt sjangse for å utvikle brystkreft. Og at bruk av tamoxifen reduserer denne sjangsen betydelig.

Samtidig konstaterer jeg at det også er negative effekter ved tamoxifen, og jeg finner lite på nettet om bruk av preparatet FØR overgangsalder. Det jeg har funnet av norske henvisninger viser til bruk i etterbehandling av brystkreft og i forhold til postmenopausale kvinner

Spørsmålet er derfor;

Er bruk av tamoxifen for kvinner i tilfeller med LCIS en ”amerikansk overkill reaksjon” eller anbefales dette i Norge også?

Er det noen forskjell på anbefalingene basert på om kvinnen er pre – eller postmenopausal?

Jeg er 46 år, slank, frisk, ikker røyker, har ingen brystkreft historie i familien, har 3 barn (fikk første barn 28 år gammel), ammet alle tre lenge.

Jeg heller mot å velge å leve med en økt riskiko for brystkreft og ta mine mammografier hver 6 måned, men å takke nei til antiøstrogenbehandlingen med tamoxifen.

Som hjelp til å fatte min besluttning hadde det vært flott med litt informajson om hvordan det norske fagmiljøet ser på antiøstrogen behandling av premenopausale kvinner ved funn av LCSI.

Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290475-bruk-av-anti%C3%B8strogen-ved-lcsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...