Gjest Shazia S Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Hei Langeland, Jeg har lidd av Rosacea i snart 10 år. Jeg er nå 33 år og mor til to. Jeg har brukt Tetracyclin i alle disse år, av og på. I tillegg til Rozex. Jeg har lest igjennom boken "Beating Rosacea" av Gregory Nase. Jeg har nå ikke tatt Tetracycliner i seks måneder. Jeg har fått magesår grunnet ymse medisiner over lang tid i tillegg til Tetracyclin. Rosacean min helt ut av kontroll og jeg har det som kan betegnes som "severe" Rosacea. Jeg er nå også plaget med pimpler og pustler i hodebunnen. Min "flush" sone er ikke kun kinnene men også nese og deler av pannen. Nå har jeg kinnene, nesen, haken og pannen full av pustler. Jeg ser og føler meg helt forferdelig. Nå vet jeg sannelig ikke mitt arme råd. Finnes det noe nytt på feltet som kan hjelpe. I "Beating Rosacea" nevner forfatteren laserbehandling. For å kunne ta det må huden roes ned. Hva ville du anbefalt av medikamenter? Jeg tåler ingen av kremene som selges på verken apotek eller kosmetikk. Det eneste som har hatt en god lindrende og fuktighetsgivende effekt er "Pevonia Botanica" sin RS2 serie. Denne er veldig dyr. Jeg er ekstremt plaget av tørr, overfølsom, stram og flassende hud. Rosacea er en kronisk sykdom. Og kremer som jeg er nødt til å bruke er ikke ut av kosmetiske hensyn, men pga. av min hudsykdom. Er det mulig å få dette godkjent som ekstrautgifter grunnet kronisk sykdom og få dekket av trygdekontoret. Har du noen erfaring med dette? Hilsen Desperat Rosacea-sufferer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290612-kronisk-rosacea/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Hei Shazia S ! Du høres ut som du har en særdeles plagsom og uttalt rosacea. Det er også litt uvanlig med debut tidlig i 20-årene, selv om det av og til forekommer. Etter min erfaring er tidlig debut en del ganger preget av mer uttalt talgkjertelaktivitet og overgangsformer til acne. Behandlingsmessig kan dette ha betydning fordi man i mange tilfeller kan ha effekt av kvisemiddelet Roaccutane. Det er en av de tingene som kan være aktuelt for deg å forsøke i regi av en hudlege. Roaccutane kan redusere talgkjertelaktiviteten og også ha god effekt på rosacea. Medikamentet har fått et etter min mening ufortjent dårlig rykte, spesielt på internett . Når vi gir laserbehandling for rosacea, benytter vi karlaser som da har mest effekt på røde områder der det kan redusere synlige og mindre fremtredende blodkar og rødhet samtidig som det kan ha en beroligende effekt på talgkjertlene. Vi kan godt behandle selv om betennelsene ikke er dempet ned først Når det gjelder bruk av fuktighetskremer og annet er det full anledning for legen til å søke for deg om delvis dekning av utgifter. Da må det oppgis hvilke kremer du benytter og antatt mnd forbruk i mengde og kostnad. Så vil du som regel få dekket 90% av det som overstiger kr 1500 pr år. Det er samme regel som gjelder for Roaccutane, men der snakker vi om en kur på 4-6 mnd som vanligvis har effekt langt utover behandlingstiden , mange ganger varig . Når det gjelder karlaserbehanding må du evt få gort det på Rikshospitalet eller enkelte andre av landets hudavdelinger hvis ikke du skal betale det selv . Med hilsen Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290612-kronisk-rosacea/#findComment-2334215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.