Medusa_8 Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Jeg (24 år) og min samboer planlegger å få barn. Siden vi begge er studenter, har vi en relativt kort periode (5 måneder) der det passer å få barn. Dette innebærer at vi kommer til å starte prøvingen i mars, og deretter fortsette i fem måneder. Aller best passer det å bli gravid tidlig i denne perioden. Dersom vi ikke har blitt gravide på denne tiden, må vi vurdere å vente et år eller to før vi prøver igjen. Vi føler oss begge veldig klare nå, så vi vil jo helst at det skal lykkes denne gangen. For tiden, og de siste par årene har jeg gått på p-plasteret Evra. I det siste har jeg prøvd å lese meg litt opp på hvor lang tid par bruker på å bli gravide. Ettersom jeg har forstått det er det vanlig at par der hun har brukt p-piller, bruker 2-3 måneder lengre enn andre på å få dette til, siden det kan ta tid for henne å komme tilbake i syklus.Det står veldig lite om dette i forhold til p-plasteret, men det kan kanskje være noe av det samme? Derfor lurte jeg på om det kunne være en god plan at jeg for eksempel slutter på p-plasteret i begynnelsen av januar? På den måten får kroppen min litt tid til å komme i syklus før vi er innenfor den relativt korte tiden vi har på å bli gravide. Dersom du synes dette høres ut som en rimelig ide, er altså mitt spørsmål: Hvilken type prevensjon bør vi bruke i mellomtiden? Det passer nemlig utrolig dårlig å bli gravid 1-2 måneder for tidlig! Her er punktene jeg synes må tas i betraktning ved valg av prevensjon/familiepalnlegging for vår del: *den korte tiden vi har på å lykkes *kondom er uaktuelt *jeg ønsker å ha hormoner som kan påvirke syklus ute av kroppen innen mars, senest april *brukervennlighet *(pris) *jeg har tatt en abort for noen år siden (vet ikke om dette har noe å si) Håper du kan hjelpe oss! Vi gleder oss veldig til å komme igang med dette:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290616-overgang-fra-hormonpreparat-til-pr%C3%B8ving/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ungdommelig optimisme! Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Sukk. Husker en gang da jeg også drev slike beregninger. Som student. Men verden viste seg å ville det anderledes. Først strevde vi fem år før vi fikk førstemann, nå har vi strevd sju år hittil i håp om å få nr to. Og opprinnelig var egentlig problemstillingen bare å time fødsel og småbarnstid mellom eksamener. Ikke forstå det sånn at jeg er negativ til at du planlegger på den måten - for det er jeg ikke. Jeg vil bare formidle at det er slett ikke alltid ting går som man tror når det gjelder det å få barn. Og at du ikke må bli skuffet om det ikke går med første forsøk. Og hvis det ikke gjør det, så tror jeg at jeg uansett ville ha fortsatt barneforsøkene. Selv om det ikke er "Optimalt" i forhold til studier. Konkret tips: Kutt hormonprevensjon nå, og gå over til noe annet. Da er sjansen større for å nå målet når det passer dere best. Lykke til med forsøkene! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290616-overgang-fra-hormonpreparat-til-pr%C3%B8ving/#findComment-2333988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ungdommelig optimisme! Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Sukk. Husker en gang da jeg også drev slike beregninger. Som student. Men verden viste seg å ville det anderledes. Først strevde vi fem år før vi fikk førstemann, nå har vi strevd sju år hittil i håp om å få nr to. Og opprinnelig var egentlig problemstillingen bare å time fødsel og småbarnstid mellom eksamener. Ikke forstå det sånn at jeg er negativ til at du planlegger på den måten - for det er jeg ikke. Jeg vil bare formidle at det er slett ikke alltid ting går som man tror når det gjelder det å få barn. Og at du ikke må bli skuffet om det ikke går med første forsøk. Og hvis det ikke gjør det, så tror jeg at jeg uansett ville ha fortsatt barneforsøkene. Selv om det ikke er "Optimalt" i forhold til studier. Konkret tips: Kutt hormonprevensjon nå, og gå over til noe annet. Da er sjansen større for å nå målet når det passer dere best. Lykke til med forsøkene! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290616-overgang-fra-hormonpreparat-til-pr%C3%B8ving/#findComment-2333989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tveegget optimisme Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Sukk. Husker en gang da jeg også drev slike beregninger. Som student. Men verden viste seg å ville det anderledes. Først strevde vi fem år før vi fikk førstemann, nå har vi strevd sju år hittil i håp om å få nr to. Og opprinnelig var egentlig problemstillingen bare å time fødsel og småbarnstid mellom eksamener. Ikke forstå det sånn at jeg er negativ til at du planlegger på den måten - for det er jeg ikke. Jeg vil bare formidle at det er slett ikke alltid ting går som man tror når det gjelder det å få barn. Og at du ikke må bli skuffet om det ikke går med første forsøk. Og hvis det ikke gjør det, så tror jeg at jeg uansett ville ha fortsatt barneforsøkene. Selv om det ikke er "Optimalt" i forhold til studier. Konkret tips: Kutt hormonprevensjon nå, og gå over til noe annet. Da er sjansen større for å nå målet når det passer dere best. Lykke til med forsøkene! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290616-overgang-fra-hormonpreparat-til-pr%C3%B8ving/#findComment-2333990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg ville absolutt droppet p-plasteret noen måneder før hvis jeg var deg. Men det prevensjonsmiddelet du leter etter i mellomtiden tror jeg ikke finnes. Pessar og spiral tror jeg nemlig er ganske dyre engangsbeløp. Hvorfor ikke kondom? Husk dessuten på at selv om det er et tidspunkt det passer å få barn på, kan du bli satt ut mye før det på grunn av bekkenløsning, kvalme og så videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290616-overgang-fra-hormonpreparat-til-pr%C3%B8ving/#findComment-2334551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Dette var en utfordring, for dere stiller ganske store krav, og jeg tror ikke alle kan etterkommes. Din alder er gunstig for å bli gravid. Det er ca 30% sjanse per måned for at dere kan oppnå graviditet. Tidligere p-pille bruk kan ha skjult forhold som har oppstått i mellomtiden som hormonforstyrrelser. Slike forhold ville vise seg ved endringer i syklus, men det oppdages ikke ved bruk av p-pille eller plaster som overstyrer blødningene. Det kommer først frem når du stopper. Det er altså ikke noe ved prevensjonen, men ved brukeren. Så stopp 2-3 måneder før dere ønsker å starte forsøk er en god ide. Hva skal dere så bruke i mellomtiden? Jeg vil ikke anbefale annen hormon, dog man minipillen Conludag være en mulighet selv om den ikke er så sikker som p-pillen, men den kan kombineres med sæddrepende krem. Spiral er upraktisk for så kort tid ( i sjeldne tilfeller kan den gi infeksjon, og det er spesielt ved innsetting eller fjerning). Kondom kan dere ikke bruke, heller ikke for så kort tid når det er så viktig for dere? Pessar er veldig vanskelig å få tak i i Norge, det er bare ett firma, Milex i Haugesund, som forhandler, og sæddrepende krem må kjøpes via nettet eller fra Danmark. Avbrutt samleie og bruk av sæddrepende krem er en mulighet. Dere kan se på ’sikre perioder’ og kombinere med avholdenhet. Det finne apparater som Persona og Pearly/Ladycomp/Babycomp som kan vise sikre-usikre dager, og de kan siden brukes for å vise de mest fruktbare dager, men de er dyre i anskaffelse (Persona ca 1.000 kr og dessuten koster teststtrimler 50-100 kr per måned) men det andre apparatet er finnes i ulike utgaver og koster 3.500-6.500 kr. Det tar tid før slike apparater blir kjent med din kropp, og det kan bli litt kort ed 2-3 måneder. Les om dem på nettet. Det er altså en del muligheter, men kanskje ikke noe som er ideelt for dere. Lykke til med prosjektet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290616-overgang-fra-hormonpreparat-til-pr%C3%B8ving/#findComment-2334663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.