Gå til innhold

Mistet lysten på sex

Anbefalte innlegg

Gjest - føler meg frigid -

Hei. Jeg sender dette spørsmålet fordi jeg gjerne skulle hatt noen råd om det å finne behovet for for sex og lystfølelse igjen. Jeg har en samboer som jeg er veldig glad i og som er opptatt av at jeg skal ha det godt, men jeg føler meg helt "død" og orker ikke/vegrer meg for å ha samleie. Vi har vært sammen i syv år, og jeg har igrunnen ikke hatt noen problemer med dette før sammen med ham, bortsett ifra korte perioder. Vi har hatt evnen til å hente fram forelskelsen igjen også, men jeg kan ikke sette fingeren på hvordan vi fikk det til. Kanskje jeg kan trene det opp igjen tenker jeg, men vet ikke i hvilken ende jeg skal begynne. Han har mye mer lyst enn meg, og jeg føler meg i grunnen litt kjip. Jeg får ikke til å fantasere (om jeg prøver så mister "konsentrasjonen" og synes ikke det er noen vits). Jeg ser er ikke noe attraktivt i andre menn heller, savner ikke noe annet, som spenning eller noe nytt. Jeg prøver å tenke på årsaker, slik at jeg kan ta fatt i problemet og finne løsninger. Jeg synes at et samliv burde inneholde et godt seksualliv. Jeg vil altså gjerne få noen råd, jeg vil ikke at det skal være slik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290698-mistet-lysten-p%C3%A5-sex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gro Isachsen, Sexolog

Her skulle jeg gjerne visst mer. Onanerer du og har du glede av såkalte forspillaktiviteter, eller er det bare når det blir snakk om samleie at du parkerer lysten? Mange forteller at de har mistet all lyst på sex, så viser det seg at de likevel kan ha stor glede av å onanere. Er dette tilfellet for deg, bør du prøve å ta utgangspunkt i det du gjør når du onanerer og ta med deg erfaringene herfra over i parsexen og samleiet. Det kan selvsagt også hende du har hatt så mange tilbud at hans pågang blir for mye for deg og kjennes som press om å stille opp, noe du kanskje også har gjort for mange ganger uten å ha lyst selv. Dersom dette blir et mønster, er det mange som mister lysten for lang tid. Det er vankelig å få lyst på noe vi blir presset til. Mange får da en innstilling om at sex er noe de gir, mens partneren samtidig får sex. Noe som også kan påvirke lysten på sex negativt. Forelskelsen handler mye om spenningsoppbygging. Slik spenning kommer vanligvis ikke av seg selv når forhold har vart noen år. Da er det om å gjøre å forsterke nytesen og bruke sanseopplevelser bevisst i spenningsoppbyggingen som følger. Vi bruker vanligvis ulike sanser som ulike ingredienser for å gi nytelse og dermed økt spenningsnivå. Her har de fleste temmelig faste mønstre. Prøv å bli bevisst hvilke sanser du involverer og når i spenningsoppbyggingen det skjer – for å få til forsterking. Dersom tanken på at sex er et problem er den rådende, er det logisk at du heller ikke får lyst på sex. Vi får da ikke lyst på et problem. Prøv å få i gang en samtale med kjæresten din om den gode sexen, slik at du bedre husker hva det var og hvordan det kjentes. Det kan være med på å snu en negativ innstilling til en positiv. Det kan også være stressede hverdager som nedsetter lysten, i tillegg til hormonelle forandringer mm. Om du ikke finner noen løsning selv, søk hjelp hos en sexolog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...