Gå til innhold

virkelighetsoppfatning

Anbefalte innlegg

Gjest master30

Hei Jeg har tvangstanker. Har av, og til en følese av at jeg evt kan ha gjordt noe (mot andre)som jeg ikke skulle samtidig at noe i meg på en måte føler at jeg ikke har gjordt det.Hvor normalt er det å hadet slik jfr min kasus????Må ofte spole tiilbake tankene for å overbevise meg at ting evt ikke har skjedd.. Tar meg av og til i å ha slappet av, slik at den mentale minutt dagboken ikke har blitt oppdatert, da blir jeg ofte redd for da kan jeg ikke spole tilbake. Hvordan ser du på dette. Må ha svar....Hadde en episode for 8 mnd siden som henger over meg enda. 99 % imeg sier at det ikke har skjedd noe, mem jeg er ofte så nervøs atdet går på maven........ - master30

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290728-virkelighetsoppfatning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Her må jeg lese mye "mellom linjene". Regner med at du er 30 år og mann. Har du en mastergrad i "selvkontroll"? Virker som om du har en personlighet med mye rigiditet og tvang. At mye av energien din går med til "dagsregnskap" og kontroll med følelser og handlinger, og at det er vanskelig for deg å tape kontroll. Kanskje får du dermed lite tid og kapasitet til glede og spontan livsutfoldelse? Det må være ekstra vanskelig for deg å for eksempel bli alkoholpåvirket, forelsket eller oppleve at andre mennesker råder over følelsene dine. Alle mennesker har litt tvang, særlig i barneår. Men du har klart mer enn normalen. Det er god hjelp å få, hvis du kommer i kontakt med det rette helsepersonell. Vil råde deg til å starte hos en psykolog som er spesielt interessert i behandling av tvangslidelser. Du bør kunne fortelle til denne hvilke følelser du får dersom du ikke gjennomfører kontroll-ritualene dine. Blir du redd? I tilfelle bør du ha eksponeringsterapi. Be gjerne psykologen ta kontakt med kompetansesenteret for tvangslidelser på det tidligere Gaustad Sykehus ( Oslo). Kanskje kan du få kortvarig og intensiv terapi her. 6-8 timer kan være nok. Behandlingsmål bør være at du kan klare å slappe av i sosiale sammenhenger, ikke minst etterpå. Et delmål må være å styrke din selvfølelse slik at du automatisk vet hvordan du kan unngå uakseptabel sosial adferd. Rusmidler bør du holde deg unna inntil du har fått hjelp. Vis eventuelt denne korrespondansen til fastlegen din. Trolig må du ha en henvisning til psykolog. Vær obs på at mange psykologer med drisftstilskudd rundt om i små kommuner ikke er oppdatert på "moderne behandligng" av tvangslidelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...