Gjest I46 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg er 46 år og har et voksende utslett på overkropp, nederst på halsen og noe ut på armene. Det er noe uthevet, som en begynnende kvise. Synes det begynner å klø. Har aldri hatt noen allergier. Min datter hadde for ca. 1 år siden mollusker, og de siste sporene etter disse forsvant i løpet av sommeren. Kan det være mulig at jeg er smittet selv om det har gått så lang tid? Dette utslette jeg har oppfører seg ikke helt likt som hennes gjorde, men så er det da også 39 års forskjell på oss....Bør jeg få det sjekket? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290856-utslett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hei ! Det er litt vanskelig fra din beskrivelse å si hva utslettet ditt er. Jeg forstår det som at utbredelsen er fra halsen og ut på armene og at det består av et større eller mindre antall enkeltlesjoner som er litt opphevete, kviseliknende. Molluscer er smittsomt og kan også forekomme hos voksne. I så fall er de typiske lesjonene lett opphevete 2-6 med mer i diam med antydet glinsende overflate og sentral innavling. Noen ganger blir de litt større lesjonene irriterte, røde og betente. Molluscer er selvbegrensende og vil etter hvert forsvinne ettersom immunsystemet produserer nok antistoffer. Men det kan ta lang tid. Hos hudlegen fjernes molluscer med et lite instrument som kalles skarp skje. Hver enkelt lesjon skrapes bort og fordi de sitter så overflatisk , blir det vanligvis ikke merke. Fjernelsen utføres 1-2 timer etter påføring av EMLA lokalbedøvelseseskrem slik at det ikke skal være så vondt. Du trenger muligens hjelp til fjernelse , men først til sikker diagnose, så er nok lurt av deg å oppsøke en hudlege. Med hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290856-utslett/#findComment-2337173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.