Gå til innhold

"Vitamin og Mineralterapi"

Anbefalte innlegg

Gjest OleISkogen

Hei! Jeg treffer stadig på folk som er svært ivrige på å oppnå det de mener er en "balanse" av vitaminer og mineraler. Disse folkene viker å være samme gjengen som tror på healing, engler og medisin blandet i enorme mengder vann. De anbefaler kostbare konsultasjoner hos "ekspert" der det skal taes hårprøver, deretter avhengig av resultatet av prøven, så skal man spise mineraler for å justere nivåene. Det snodige er at den samme gjengen, er svært ivrige på å selge disse mineralene og vitaminene. Er dette nødvendig? Mine venner mener at alle som ikke prøver dette gambler med egen helse. Selv trener jeg ute i skogen på tur med stor hund daglig, prøver å spise variert og drikker litt juice rik på antioksidanter, (fra Rema og ikke helsekostbutikk) baker eget brød, røyker ikke, drikker ikke alkohol, men drikker nok alvorlige mengder med kaffe desverre. Tror du det er noen sjanse for at jeg overlever uten hårprøve? Har jeg mye å tape, er det i det hele tatt noe å vinne, når man ellers er frisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290924-vitamin-og-mineralterapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Vi får i oss de fleste vitaminer gjennom vanlig kosthold! Du trenger OVERHODET ikke kunstige vitaminer.....

De fleste eksperter er enige om at naturlige vitaminer er det beste! Så NEI, til kunstige piller!

De er presset til å selge så og så mye, for å oppnå fordeler etc, ikke hør på løgnen!

Gjest spiser sunt

Jeg mener i grunnen det samme som deg. Men for eksempel noen frukter inneholder ikke så mye næring som før, da trærne tynes og skal bære mest mulig.

Noen vitaminer er slike man kan ta (som c-vitamin), men for noen finnes noe man MÅ ta en periode fordi kroppen må ha det.

hidi, the scorpion

Jeg mener i grunnen det samme som deg. Men for eksempel noen frukter inneholder ikke så mye næring som før, da trærne tynes og skal bære mest mulig.

Noen vitaminer er slike man kan ta (som c-vitamin), men for noen finnes noe man MÅ ta en periode fordi kroppen må ha det.

Ja, men vi er på grensen til hysteria, og det er kun de alternative butikkene som tjener på folks dumhet!

For meg er det rett og slett latterlig....;)

Gjest sjøstjerna

Et kosthold med mye frukt og grønnsaker (antioxidanter), også med fet fisk (omega 3) og magert kjøtt (proteiner), og grove kornprodukter (tyngre fordøyelige karbohydrater). Bitte litt nøtter (andre fettsyrer) er også et pluss. Mineraler er det i alt det nevnte. Jern-opptaket kan økes ved samtidig inntak av Cvitamin. Eks spise grovt brød med leverpostei (jern) + drikke appelsin juice til (C-vitamin).

D-vitamin fremmer kalsium opptak. Melk (kalsium) + brød med feks tynt lag med margarin en gang i blant? D vitamin er fettløselig.

Jeg er ikke bekymret over uttarmet mat som du er inne på. Jeg tenker det kanskej kan være vanskelig å få i seg nok flerumettede fettsyrer, men det kan ordnes med makrell i tomat på brød ofte- i tillegg til fiskemiddager. MEN jeg må innrømme at jeg kan finne på å ta omega 3 i tablett form.

KANSKJE var det slik at maten var mer næringsrik før- men da hadde vi heller ikke like god tilgang til alt mulig. Så nå tar vi jo det igjen i MENGDEN mat- og mengde frukt/grønt. Tror absolutt vi får i oss fine mengder vitamiiner og mineraler.

Kaffe- har også antioxidanter. Diskuteres om det er sunt eller usunt-- om hverandre.

Te - særlig grønn te- er også proppfull av antioxidanter.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Se på dette svaret som et innlegg til videre diskusjon. Jeg mener at riktig kosthold er svært viktig for opplevelse av god helse, og for å forebygge og behandle sykdom. Jeg mener at humor og glede i livet er mye større positive krefter for sykdomsbekjempelse enn streben etter den perfekte helse gjennom kosthold. Å ha evnen til å kose seg med dyr, og særlig ute i naturen, gjerne på naturens premisser kjennetegner en livsnyter; like mye som god mat og drikke. Jeg mener at "balanse i livet" finnes best ved å være avslappet nok til å gjøre litt av alt som gir gode impulser; hvorfor du aldri drikke god vin? Hvorfor ikke også siitte på cafe og slarve med venner, eller fråtse litt i all kunst og kultur som omgir oss? Jeg mener, som deg, at kommersielle krefter styrer mye av den industrien som drar nytte av folks helse-angst og stressende liv. Jeg tror at innen 10år vil skolemedisinen ha tatt over mye av den "alternative medisinen". Vi må bare først få litt flere beviser på hvordan og hvorfor ulike terapier virker. Enkelte psykiske sykdommer og eller mentale væremåter eller bevissthetsnivåer gjør at nervesystemet er annerledes "stemt". Slik kan man sanse og oppleve hendelser som vanlige ( og særlig stressede ) mennesker, ikke kan. Rus, transer eller psykisk sykdom gir oss litt mer like sanser som dyrene. Slik kan jeg forstå blant annet mennesker som "snakker med dyr og utenomjordiske vesener". Skolemedisinen, eller all terapi vil etterhvert utvikle seg slik at alt kosttilskudd og all medisinering designes til hver enkelt person. Det vil bli tatt blodprøver eller vevsprøver som viser nøyaktig hva hver enkelt person trenger av tilskudd, hvilke medisiner, og i hvilke doser. Jeg mener også at ingen vil overleve, men håper at flere klarer å kose seg med det livet man har fått utdelt. Hvilke gener man har fått utdelt av foreldrene sine, og hvilken barndom man har hatt ( og gjennom det siste hvordan man har fått mental ballast i livet) teller nok mye mer for helse enn fin-justering av kosthold og mineralterapier. Jeg håper at vi fremover kan dyrke mer sunne matvarer, og at forurensning blir redusert. Jeg håper at flere kvinner, eller menn med gode sosiale antenner kan overta styring rundt om i verden, og at religion etterhvert må vike plassen for humanisme og sunne verdier.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...