Gjest Neom Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Finns det kvinnelige urologer som tar imot mannlige pasienter. Jeg har vært hos urolog for prostataundersøkelse, men greier ikke å tenke rasjonelt. Jeg forbinder dette med å bli voldtatt av en homoseksuell mann. Jeg hørte om en mann som måtte ha full narkose for å bli undersøkt på denne måte, så jeg er ikke alene om å ha dette problem. Hvordan skal man takle et slikt problem. Jeg tror det ville gå bedre hvis man ble underskt av en kvinne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290941-prostata/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det finnes kvinnelige urologer, men de er i ett fåtall. De tar nok i mot deg som alle andre pasienter som blir henvist dit. Jeg vet bare om en kvinnelig, men der er det vanskelig å komme til. Så hvordan du skal finne en kvinnelig urolog vet jeg ikke, søk på nett, sjekk sykehusene rundt deg (de fleste har nettsider), ring Volvat og hør om de har noen. Spør fastlegen din om h*n vet om en. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290941-prostata/#findComment-2336396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Ja, det finnes kvinnelige urologer, men det er få, og de fleste jobber nok på sykehus, og det er vanskelig å få de til å gjøre rutine-undersøkelser av prostata. Men det finnes mange kvinnelige fastleger og gynekologer som greitt kan gjennomføre en såkalt "rectal-eksplorasjon", dvs kjenne på prostata-kjertelen via endetarmen. Du eller andre kan altså be om "second opinion" av en kvinnelig fastlege som er fortrolig med undersøkelsen. Å gå til en gynekolog er ikke vanlig, men bør kunne gjøres. Kvinner som gruer for gynekologiske sjekker, kanskje fordi de har overgrepserfaringer, eller innvandrerkvinner som ikke kan undersøkes av en mannlig lege, skal alltid tilbys å ha med en person ekstra til undersøkelsen. Det finnes svært mange måter å undersøke en prostata på. Man kan alltids klare seg med en god sykehistorie, "anamnese" og vannlatingsskjema, kansje sammen med en blodprøve, urinprøve og avføringsprøve. Det finnes også ulike ultralyd-undersøkelser eller CT/MR som kan fremstille underlivet hos både kvinner og menn. Å underøke i narkose vil ofte gi enda mer bensin på det bålet som handler om ikke å vite hva andre han gjort med kroppen sin. Anbefales sjelden. Dersom enhver undersøkelse av underliv eller endetarm gir assosiasjoner til overgrep, vil jeg si at fastlegen bør ha informasjon om dette, så vil man kunne komme i posisjon til å bearbeide det psykiske traumet. Da vil riktig psykoterapi hos egnet psykolog gi god hjelp, og man vil trolig parallelt få et bedre liv også på andre områder.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290941-prostata/#findComment-2338030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.