Gå til innhold

lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Gjest betepeate

heisann. jeg har over en lengre periode gått med udiagnostisert stoffskifte, før jeg for fire år siden fikk diagnose og nå daglig bruker en dose på 325 mg levaxin. I denne perioden har jeg født to friske barn, og tatt full utdanning på høyskolenivå - og føler meg nå veldig sliten. Føler av og til at jeg mister det reelle synet på verden, både når det gjelder økonomi, meg selv og omgivelsene, og er i perioder sosialt sky, samtidig som jeg har problemer med hukommelsen og kommunikasjon. Er dette naturlige konsekvenser av lavt stoffskifte, eller kan det være noe annet? For å holde det gående i de periodene jeg har vært mest sliten, har jeg tydd til sukker som drivstoff, og har også lagt på meg en del de siste årene. har du noen gode råd til hva jeg kan foreta meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290966-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror alt du beskriver rundt hvordan du har det og vektøkningen din skyldes at du i lang tid gikk ubehandlet. Kroppen kan trenge lang tid på og hente seg inn igjen etter dette, selv om du har begynt på Levaxin.

Spise mye sukker når du har lavt stoffskifte er og be om og legge på seg - så dette bør du prøve og unngå i størst mulig grad. Kos deg en gang i blant :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290966-lavt-stoffskifte/#findComment-2336970
Del på andre sider

Det kan sikkert skyldes andre ting også, men problemer med konsentrasjon, dårlig hukommelse og lignende ting er vanlig når stoffskiftet er lavt. Vet ikke helt hva du mener med kommunikasjonsproblemer, men jeg kan oppleve at jeg ikke husker ord og sliter med å fullføre tankerekker når stoffskiftet mitt er veldig lavt. Da kan det naturlig nok bli ganske slitsomt å føre krevende samtaler. Når jeg blir sånn vet jeg at, uuups, nå må jeg få justert opp dosen. Det er ikke så ofte det skjer lenger, og jeg kjenner igjen signalene og handler før det rekker å bli ordentlig ille:)

Jeg har heldigvis ikke vektproblemer, men det er visst mange med lavt stoffskifte som har det(?), så sukker er neppe det smarteste du kan putte i deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290966-lavt-stoffskifte/#findComment-2336994
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Regner med at det er 0,325mg Levaxin per dag du mener. Dette er en ganske høy dose. Husk at når lavt stoffskifte behandles med Levaxin, så skal F-T4 verdien ligge i øvre normal; gjerne ca 18-25, og TSH skal være lav; gjerne 0,2-0,5. Dette bør du følge med på på ditt eget skjema. Blodprøvekontroller bør taes på samme tidspunkt av døgnet, og medikament-fastende den dagen. Mange som "hangler" tross riktig dose Levaxin kan ha nytte av tilskudd av et annet stoffskifthormon; Liothyronin. 1/4 tablett om dagen i noen måneder er verdt å forsøke. Dosen av denne kan ikke sjekkes med blodprøver; man må bare prøve seg fram. På meg kan det høres ut som du har fått en depresjon på toppen. Vanskelig å skille dette og lavt stoffskifte. Synes du skal gå til fastlegen din og nevne de symptomene du har. Samtidig bør blodsukkeret, gjerne glukosetoleransen din sjekkes. Legen din har egne spørreskjemaer som hjelpe å skille depresjon fra en mer fysisk relatert trøtthet. Uansett høres det ut som du kan gjøre noe med kostholdet og livsstilen din. Kanskje en fellesnevner for bedre helse er at du kan klare å sette av mer tid til deg selv? Tid til daglig mosjon, til sunne måltider og gjerne litt tid med venninner på dine premisser....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290966-lavt-stoffskifte/#findComment-2340804
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...