Gå til innhold

Skjelving, vonde/stive musklerog prikking i armen

Anbefalte innlegg

Gjest livredd_79

Hei ! Jeg er en kvinne på 28 år. Fikk for snart 4 mnd siden barn nr 3. Gjennom svangerskapet hadde jeg skjelvinger i fingrene, noe som etterhvert forsvant. For ca 2 mnd siden kom denne skjelvingen tilbake, ganske kraftig. Hendene og fingrene skjelver så mye at jeg f.eks har problemer med å skjære banan for så å legge den på maten. De siste 2-3 ukene har ting blitt enda værre. Jeg verker nå i store deler av kroppen, og det kjennes ut som om jeg har trent vekter bare etter å ha bært min lille baby. Skjelver nå også i nakke og bein. Sover dårlig om nettene fordi jeg svetter og har vondt i musklene. I natt voknet jeg av en slags indre skjelving. Har i to dager nå kjent prikking i høyre arm. Jeg føler nå at disse plagene begynner å plage med i det daglige. Jeg begynner også å bli redd for hva dette kan være, og tenker veldig mye på det ! Har du noen formening om hva dette skyldes ?

Fortsetter under...

Min formening er at du kan ha høyt stoffskifte - noen utvikler dette forbigående under svangerskap og etter en graviditet. Du bør ta deg en tur til legen og få sjekket dette med en blodprøve. Du har i hvertfall symptomer som helt klart kan tyde på dette. Har hatt det selv og kjenner meg godt igjen i det du beskriver her.

Men jeg er ingen lege og en enkel blodprøve kan vise om plagene dine skyldes dette.

Du kan jo også lese litt om høyt stoffskifte på nettet og se om du kjenner deg igjen i noe av det. Husk at det i ditt tilfelle kan gå over av seg selv - da dette kan oppstå under graviditet og så brenne ut av seg selv.

Gjest livredd_79

Min formening er at du kan ha høyt stoffskifte - noen utvikler dette forbigående under svangerskap og etter en graviditet. Du bør ta deg en tur til legen og få sjekket dette med en blodprøve. Du har i hvertfall symptomer som helt klart kan tyde på dette. Har hatt det selv og kjenner meg godt igjen i det du beskriver her.

Men jeg er ingen lege og en enkel blodprøve kan vise om plagene dine skyldes dette.

Du kan jo også lese litt om høyt stoffskifte på nettet og se om du kjenner deg igjen i noe av det. Husk at det i ditt tilfelle kan gå over av seg selv - da dette kan oppstå under graviditet og så brenne ut av seg selv.

Tusen takk for ditt svar :)

Legen min hadde faktisk mistanke om høyt stoffskifte tidlig i graviditeten, men fant ingenting på blodprøvene. Kan jo være at det dukker opp nå ?

Har du opplevd at hele kroppen på en måte dirrer ? både armer og bein ? I tillegg føles det som om jeg har feber hver natt. Våkner av at jeg er klissvåt !!

Tusen takk for ditt svar :)

Legen min hadde faktisk mistanke om høyt stoffskifte tidlig i graviditeten, men fant ingenting på blodprøvene. Kan jo være at det dukker opp nå ?

Har du opplevd at hele kroppen på en måte dirrer ? både armer og bein ? I tillegg føles det som om jeg har feber hver natt. Våkner av at jeg er klissvåt !!

Jeg er sikker på at legen din er på rett spor - det kan ta tid før dette slår ut på blodprøver. Man kan også ha symptomene, selv om prøvene er normale.

Jeg kjenner meg igjen i alt du beskriver, det gjorde jeg med en gang jeg leste innlegget ditt. Dette er så ubehagelig og som deg blir jeg veldig redd. Dette skyldes jo også at jeg har høyere puls i disse periodene. Alt føles så rart og galt. Den "dirringen" (sitring) du beskriver er ubehagelig og gir deg ikke fred. Jeg svetter så jeg er gjennomvåt akkurat som deg, jeg skjelver, har pulsøkning, føler meg svak, hyppige toalettbesøk, føler meg febersyk, men har ikke feber og uroligheten i kroppen gjør jo at jeg sover lite og dårlig. Alt dette skyldes at kroppen går på høygir. Ta det opp med legen din på nytt! Be han sjekke pulsen din også!

Og som sagt er dette noe som skjer noen under og etter graviditet. Og hos de aller fleste brenner sykdommen ut. Det er imidlertid viktig at du følges opp. Legen din har jo allerede vært inne på tanken - så bestill en time!

Jeg håper det går gradvis over for deg dette her :)

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du snarest bør bestille en grundig sjekk hos fastlegen din. Møt gjerne fastende en morgen. Blodsukker, jernlager stoffskifte, saltbalanse ( uttørring) og særlig vitamin B12 bør sjekkes. Forskyvning av alle disse verdiene KAN tenkes å gi endel av plagene du har. Særlig bør B12 og stoffskiftet-verdiene din sjekkes; gjerne sammenliknes med en tidligere verdi, dersom fastlegen din har sjekket dette før. Lave verdier kan gi trøtthet og diffuse plager fra nervesystemet. Det er forøvrig kjent at menge ammende kvinner lettere får belastningsskader i muskel/skjelett. Plagene dine med parestesier ( prikning/stikning) i armen kan skyldes klem på nerve fra nakken, og være sekundært til feilbelastning ( ammestilling?) som gir bukende skiver i nakkevirvelsøylen. Synes du kan få en henvisning til en flink fysioterapeut, uansett bør du ha flere timer ukentlig med veltilpasset trening; babyen kan sikkert være med.. Pass på å få i deg nok væske; kanskje du er lett dehydrert for tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...