Gå til innhold

Kan man elske noen etter kort tid?

Anbefalte innlegg

Gjest elsker han tror jeg

Jeg er i et nytt forhold, og tror jeg elsker mannen allerede. Går det an, eller er det bare juks og bedrag? :) Hva legger dere i å elske noen? Hadde gjort hva som helst for han, bare lyst til å holde rundt han hele tiden, han gir meg en trygghetsfølelse jeg ikke har opplevd maken til. Synes han er skjønn både utvendig og innvendig. har holdt på å si det flere ganger uten at jeg har tenkt over det, det kommer på en måte naturlig. Men har ikke sagt det, for synes det er tidlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290991-kan-man-elske-noen-etter-kort-tid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes folk stresser mye angående dette "elske eller ikke".

1. Det er ingen tidskrav.

2. Du vet selv hva du føler.

Om du burde si det eller ikke er en annen sak. Det finner du nok ut av selv. Det avhenger av forholdet deres og hvor åpen du er angående følelsene dine.

Ja, hvorfor ikke? :o) Jeg kjente etter 4-5 mnd at jeg elsket kjæresten min, men jeg drøyde enda noen mnd før jeg sa det til ham. Det var vel etter 8 mnd jeg sa det til ham når jeg lå på armen en søndagskveld etter en særdeles trivelig helg på hytta. :o) Og jeg fikk det i retur helt uten betenkningstid!

Hvor lenge har dere vært sammen da? Jeg tror vi hadde vært sammen i fem måneder da jeg og kjæresten sa det til hverandre, men jeg hadde visst det en stund før det. Har dere derimot bare vært sammen en uke, tviler jeg på at det er ekte kjærelighet ennå, men det kan fint bli det. :-)

Ja, jeg tror det går an å elske noen etter kort tid.

Men samtidig tror jeg at forelskelsen noen ganger kan spille oss et puss, slik at vi tror vi elsker høyere enn vi gjør.

Derfor vet man kanskje ikke 100% før etter at det har gått en tid og man kan si til seg selv "Ja, jeg elsker x, og har gjort det lenge".

Jeg er gift på 10. året med min gjensidige "kjærlighet ved første øyekast". Både han og jeg var frie og franke, og nølte ikke lenge med å konstatere at her var det "elsk" på gang. Vi valgte allikevel å bli litt bedre kjent før det ble snakk om formelle forpliktelser. Føler du ikke at det er naturlig å si det enda, så er det mange måter å vise det på uten å bruke ord. Det skal du si når det passer for deg. Og hvis han sier det først - så vær beredt til å svare uten å nøle ;)

Annonse

Jeg synes folk stresser mye angående dette "elske eller ikke".

1. Det er ingen tidskrav.

2. Du vet selv hva du føler.

Om du burde si det eller ikke er en annen sak. Det finner du nok ut av selv. Det avhenger av forholdet deres og hvor åpen du er angående følelsene dine.

Hvorfor skulle man ikke kunne det??

Hva har det å elske noen med TID å gjøre?

ta f.eks de vi elsker mest her i verden - barna våre (for oss som har det),

-vi elsker da dem fra første øyeblikk, eller?

Jeg visste det første gang jeg møtte min kjæreste, - at jeg elsket ham.

Det var bare en VISSHET, - og den har vært der siden.

Husker ikke hvor lang tid det gikk før jeg SA det,

- men det betyr da ikke noe som helst??

Eller er det DET denne tråden egentlig handler om?

" kan man SI at man elsker noen etter kort tid?"

Uansett er mitt svar JA.

Det er helt individuelt hva man legger i det "å elske". For enkelte ligger tolkningen opp mot den engelske, "to love someone" kan jo brukes bare man er glad i noen, enten det er bikkja eller kjæresten.

For meg sitter orde "elske" langt inne, og jeg ville ikke brukt det om jeg ikke elsket noen i den grad at jeg var helt sikker på at det var akkurat dét jeg gjorde, og at jeg ikke kunne tenke meg et liv uten ham. Med andre ord - et forbeholdt de færreste :-).

Hva du selv føler er det jo bare du som vet, jeg tror ikke det er umulig at såpass sterke følelser i noen tilfeller kan oppstå etter kort tid.

Hvorfor skulle man ikke kunne det??

Hva har det å elske noen med TID å gjøre?

ta f.eks de vi elsker mest her i verden - barna våre (for oss som har det),

-vi elsker da dem fra første øyeblikk, eller?

Jeg visste det første gang jeg møtte min kjæreste, - at jeg elsket ham.

Det var bare en VISSHET, - og den har vært der siden.

Husker ikke hvor lang tid det gikk før jeg SA det,

- men det betyr da ikke noe som helst??

Eller er det DET denne tråden egentlig handler om?

" kan man SI at man elsker noen etter kort tid?"

Uansett er mitt svar JA.

Jeg sa ikke det hadde med tid å gjøre...

Tror du mente å svare trådstarter.

Jeg sa ikke det hadde med tid å gjøre...

Tror du mente å svare trådstarter.

sorry... jeg svarer ALLTID trådstarter ;p - må lære meg det der... ser på de andre svara bare som kommentarer og innspill, serru... men ser at du vel forsåvidt er enig med meg, eller omvendt? ;)

sorry... jeg svarer ALLTID trådstarter ;p - må lære meg det der... ser på de andre svara bare som kommentarer og innspill, serru... men ser at du vel forsåvidt er enig med meg, eller omvendt? ;)

Jeg er nok enig med deg, ja :)

Men nå er jeg ikke gnien på følelsene mine ;)

Ja, jeg tror det er fullt mulig å bli veldig glad i / knyttet til / noen etter veldig kort tid. men i begynnelsen er jo ofte alt fryd og gammen, så positive følelser får utfolde seg fritt!

Derfor er det kanskje lett å forveklse å "elske" med "forelske"?

Det er vel først når man har møtt litt motgang, eller lært å kjenne også partnerens dårligere sider, at man vet om kjærligheten er sterk nok til at man virkelig "elsker" noen.

Men alt kommer jo an på hvordan man definerer begrepene..

Det er vel mer en forelsket måte å elske noen på, de sterke følelsene man har i begynnelsen. Ikke at det er noen "dårligere" måte å elske noen på - bare mer sårbar og intens.

Med eksen hadde jeg det slik. Det var kjærlighet ved første blikk for oss begge, og etter veldig kort tid klarte ingen av oss å forestille oss et liv uten den andre.

Nå har vi fått det begge to da, men jeg husker hvordan det var den første tiden.

Nyt det. Kos dere sammen. Og vær klar over at hverdagen innhenter alle - også de som er mest forelsket :) Da er det viktig å huske hvordan du følte det nå.

Annonse

Gjest Silver Fairy

Det er vanlig å skille mellom kjærlighet og forelskelse. Kjærlighet går dypere, forelskelse er mer som en besettelse som føles ekstra sterkt. Men typisk for forelskelsen er også "jeg elsker deg"-følelsen.

For meg er det omvendt. "Jeg elsker deg"-følelsen kommer ikke før etter lang tid sammen. Jeg forbinder elske med kjærlighet mer enn forelskelse.

For meg er det omvendt. "Jeg elsker deg"-følelsen kommer ikke før etter lang tid sammen. Jeg forbinder elske med kjærlighet mer enn forelskelse.

Kan man ikke føle kjærlighet etter kort tid da? Jeg mener bestemt at jeg følte kjærlighet for kjæresten min etter ganske kort tid, mens vi fremdeles var oppetter ørene forelsket.

Etter 2,5 år elsker jeg ham mer enn jeg trodde var mulig. :o)

Gjest Silver Fairy

Kan man ikke føle kjærlighet etter kort tid da? Jeg mener bestemt at jeg følte kjærlighet for kjæresten min etter ganske kort tid, mens vi fremdeles var oppetter ørene forelsket.

Etter 2,5 år elsker jeg ham mer enn jeg trodde var mulig. :o)

Jo, det kan man. Det kommer kanskje litt an på hvordan vi er skrudd sammen. Jeg trenger lang tid for å la noen komme ordentlig innpå meg og derfor tar det gjerne litt tid før jeg føler det dype samholdet og en så sterk kjærlighet for noen at jeg vil si jeg elsker vedkommede. Jeg har ikke barn så den type elsker-deg har jeg ikke erfart. Men der tror jeg den følelsen kommer umiddelbart. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...