Gå til innhold

Isjas/Prolaps... Hva nå?

Anbefalte innlegg

Hei! Mannen min var for 3 mnd siden hos fastlegen med sin vonde fot og fikk konstantert isjas. H*n kostanterte dette etter en muntlig samtale, og undersøkte ham ikke. Smerten sitter i høyre rumpeball/lår og stråler nedover i leggen. Han har tidligere hatt Isjas, men da med verk også i ryggen, han mener selv at det kjennes anderledes ut denne gangen. Han fikk rekvisisjon til fysio og har vært til flere behandlinger uten at det hjalp, han ble snarere verre. Han fikk både tøy øvelser, akupunktur og varmebehandling i en slags varmekasse. Vi ser ingen tegn til bedring, han har "start" vansker når han skal opp å gå. Fysipterapeuten sier det er prolaps han har.Dette går jo ut over vårt daglige liv og både han og jeg er lei. Han har ca 1-2 ggr i året plager av Isjas, og vanligvis er dette noe som har gått over av seg selv. Sist han hadde Isjas var han så dårlig at jeg kjørte han akkutt til kiropraktor, han klarte ikke å stå, ikke gå, ikke ligge... Etter 3 behandlinger og kun med 1 ukes sykemelding så var han på jobb igjen. Er dette Isjas siden han bare har vondt i rumpeballe/lår/legg? Eller kan det være noe annet? Burde han prøve kiropraktor igjen? Vi har diskutert litt, etter å ha lest i forumet her, om han ikke burde ha vært i CT røntgen for dette? Vi er kjempe takknemlige for svar da vi ikke helt vet hva han burde gjøre videre med dette...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290999-isjasprolaps-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres så avgjort ut som ischias-smerter, noe som gjerne er forårsaket av et prolaps. Det er ikke uvanlig kun å ha smerter i bena, man trenger ikke kjenne noe som helst i ryggen.

Det vil ofte være nyttig med henvisning til fysioterapi i slike tilfeller, men jeg synes det høres ut som om han ikke har gjennomgått noen optimal behandling hos fysio.

Når smertene er sterke selv etter tre måneder (jeg forsto det slik), så er det på tide å få en vurdering hos spesialist. I såfall vil det vanligvis også bli tatt enten ct eller mr. Fastlegen kan henvise til spesialist.

Et annet alternativ er å gjøre et nytt forsøk med fysioterapi, men da bør det være hos fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi. Man trenger ikke henvisning for å gå til en manuell terapeut, og de kan også rekvirere ct/mr og evt. viderhenvise til legespesialist dersom de mener det vil være nyttig.

hidi, the scorpion

Man kan ha isjias med bare vondt i rumpa og stråling nedover benet. Kommer an på hvor prolapset sitter. De fleste kiropraktikere vil ikke behandle folk med prolaps, da de kan gjøre vondt verre. Jeg er vel ikke særlig imponert over legen til din mann, for han burde vært sendt til CT/MR- undersøkelse. De fleste prolaps vil tørke ut av seg selv, men det tar jo litt tid, mens noen trenger operasjon. Så jeg ville sendt mannen din tilbake til legen og begynne på nytt!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes helt klart at både fastlege, kiropraktor og fysioterapeut burde ha sjekket muskelstyrke, hud-sensibilitet og reflekser underveis i forløpet. Ut fra disse funnene og mannen din sin smerteutbredelse kan man med sikkerhet si hvor prolapset i korsryggen sitter, og hvor stort det er. Strengt tatt behøver man bare ta CT eller MR dersom forløpet ikke følger "normalutvikling", eller man er usikre på om det bør opereres. Dersom muskelkraft og hudsensibilitet er klart nedsatt, og særlig om man har vanskeker med kontroll av endetarmsfunksjon eller vannlating skal ortoped-kirurg raskt kontaktes. "Bare smerter" eller parestesier ( dovning, prikning,stikking) er ikke operasjonsgrunn. De fleste blir spontant bra; enten i lpet av noen uker eller etter 3-6mnd. Vanligvis starter prolaps med smerter i korsrygg. Derretter brer smertene seg til skinke/lår. Større prolapser gir oftere stråling helt ned i benet. Når prolapset trekkes tilbake ( skjer nesten alltid spontant) vil smertene påny trekke seg bort fra benet, opp i skinka, og til slutt kan ryggstivheten bli værre. Med riktig trening og unngåelse av alle bevegelser som dyttet prolapset bakover ( kombiner bøying/vridning av rygg) går alt raskere. Varme, massasje har liten effekt. Kiropraktikk skal man være forsiktig med ved større prolapser, etter min mening bør man sjelden gå til kiropraktor; det blir ofte svært kostbart. Hoved-trening kan f.eks bestå av SET-trening, dvs trening i slynge-apparat. DE fleste fysioterapeuter har et slikt, ikke alle er like flinke til å bruke det, egen skolering kreves. Med et slikt apparat styrkes de indre stabiliserende musklene i ryggen; og riktige øvelser vil kunne dytte prolapset på plass. Mannen din burde ha et slikt apparat hjemme, eller iallfall trene regelmessig; han har jo fått endel forvarsler om at ryggen hans er svak. Synes kanskje mannen din bør kontakte fastlegen påny. Få denne til å gjøre en nevrologisk sjekk; med kraft-tester, reflekser og sensibilitet. Kanskje bør det taes bilder, det kan være til hjelp for fysioterapeuten med tanke på i hvilken grad det nytter med nevnte trening. Husk at man kan be om "second opinion" hos annen fastlege, og at manuell terapeut er en type fysioterapeut med spesial-utdanning på ryggsøylen. Det er lettere å få tatt CT/MR-bilder i større byer. Venetetid er ofte 2-3 uker, jo bedre henvsisning, jo bedre svar fra røntgnlegen... Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...