Gå til innhold

Herpes - medisinering

Anbefalte innlegg

Gjest Herpes-Dama

Fikk mitt første herpesutbrudd (herpes simplex i underlivet) for en ukes tid siden, og var idag hos legen og fikk verifisert diagnosen, og siden jeg bor i et ikke-vestlig land, er jeg ikke helt sikker på om jeg forstod hva slags medisinering som er best. Legen min sa at jeg skulle bruke Zovirak-salve 4 ganger om dagen, og dessuten vaske underlivet 4-5 ganger om dagen med svak kamillete. Men så leser jeg at det både finnes piller som tas mot utbruddene, og piller som virker forebyggende for neste utbrudd. Hva er navnet på disse pillene og hvordan skal de doseres? Er det andre ting jeg bør vite om Herpes? (Jeg skal naturligvis til en norsk lege så snart jeg kommer hjem neste gang, men det er dessverre flere måneder til). Og et annet spørsmål: Kjærsten min har ikke hatt sex med andre enn meg og kona si de siste 20 årene, mens jeg ikke har hatt sex med andre enn ham på 5-6 år. Det er viktig for oss at ikke kona hans blir smittet, så det jeg lurer på er: Er det en mulighet at jeg kan ha fått viruset for 5-6 år siden og aldri hatt utbrudd før nå, eller må sykdommen komme fra ham? Han har aldri selv hatt merkbart herpes-utbrudd. (Dersom sykdommen må komme fra ham, så vet vi jo at kona allerede har det - uten at det er aktivt, og da er det jo ingen fare å smitte henne)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291009-herpes-medisinering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Herpes virus blir liggende latent i organismen etter infeksjon, desverre for resten av livet. Hos noen skjer det ingenting, ingen nye utbrudd ingen videre infeksjon. Hos andre er det reaktiveringer som baade gir kliniske symptomer og utskiller virus slik at du/han/hun kan vaere smittefarlig. Det er derfor meget godt tenkelig at du er blitt infisert for flere aar siden og at du etter flere aar har fatt et nytt utbrydd. Det er ikke alltid klart hva som utloser slik reaktivering. Nar det gjelder Zovirak (eller Acyclovir) er standarbehandling og forebyggelse for herpes. Det er brukt hos folk som khar veldig hyppige utbrudd, eller om man kjenner noen forsymptomer, som f. eks. prikking eller kloe for utbruddet. Det er forskjellig dosering for behandling og fro forebyggelse, men det er de samme tablettene som brukes. Det kan godt tenkes at din teori er riktig at baade han og hun er baerere og du har fatt smitte fra ham. Men det er ikke lett a klarlegge og bevise.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291009-herpes-medisinering/#findComment-2337694
Del på andre sider

Herpes virus blir liggende latent i organismen etter infeksjon, desverre for resten av livet. Hos noen skjer det ingenting, ingen nye utbrudd ingen videre infeksjon. Hos andre er det reaktiveringer som baade gir kliniske symptomer og utskiller virus slik at du/han/hun kan vaere smittefarlig. Det er derfor meget godt tenkelig at du er blitt infisert for flere aar siden og at du etter flere aar har fatt et nytt utbrydd. Det er ikke alltid klart hva som utloser slik reaktivering. Nar det gjelder Zovirak (eller Acyclovir) er standarbehandling og forebyggelse for herpes. Det er brukt hos folk som khar veldig hyppige utbrudd, eller om man kjenner noen forsymptomer, som f. eks. prikking eller kloe for utbruddet. Det er forskjellig dosering for behandling og fro forebyggelse, men det er de samme tablettene som brukes. Det kan godt tenkes at din teori er riktig at baade han og hun er baerere og du har fatt smitte fra ham. Men det er ikke lett a klarlegge og bevise.

Du forstod visst ikke helt (det viktigste) spørsmålet mitt. Det jeg lurte på er: Jeg har

den medisinen du anbefaler (i salveform), og vet for det første ikke helt hvordan jeg skal bruke den

det står jo i legemiddelkatalogen "skal ikke brukes i vagina". Og gitt at det er feil

medisin: hva skal jeg bruke istedenfor? Som sagt har jeg førstegangsutbrudd med store smerter, og hele underlivet mitt er angrepet. Dersom jeg heller bør bruke piller: Hvordan er doseringen? (Her i landet er dette reseptfritt, men pakningsvedlegget er på et språk jeg ikke forstår)

Og: bør jeg ta piller forebyggende, og hva er i tilfelle doseringen da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291009-herpes-medisinering/#findComment-2338491
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Du forstod visst ikke helt (det viktigste) spørsmålet mitt. Det jeg lurte på er: Jeg har

den medisinen du anbefaler (i salveform), og vet for det første ikke helt hvordan jeg skal bruke den

det står jo i legemiddelkatalogen "skal ikke brukes i vagina". Og gitt at det er feil

medisin: hva skal jeg bruke istedenfor? Som sagt har jeg førstegangsutbrudd med store smerter, og hele underlivet mitt er angrepet. Dersom jeg heller bør bruke piller: Hvordan er doseringen? (Her i landet er dette reseptfritt, men pakningsvedlegget er på et språk jeg ikke forstår)

Og: bør jeg ta piller forebyggende, og hva er i tilfelle doseringen da?

Zovirax 200 mg 5 ganger daglig er vanlig dosering. Det er anbefalt 5-10 gaders kur. Eventuelt lenger om n ødvendig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291009-herpes-medisinering/#findComment-2353067
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...