Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 30 år, fikk påvist hpv for 2 år siden, men ingen celleforandring. Jeg var inne og tok nye prøver i forbindelse med p-pillen, og det viste seg at hpv var positiv enda, men celleforandringer var det ikke. Jeg blei henvist til gynekolog, der ho foretok ein biopsi, har ikkje fått svar, men sånn jeg forsto det hadde eg hpv ns 2 eller noe sånt, ihvertfall høy risiko typen, hva er sjansen for å utvikle livmorhalskreft? Jeg er redd for å smitte min kjæreste med hpv?, redd for å måtte uføre operasjon som gjør at jeg ikke kan bli gravid?, eller viss jeg blir gravid, kan babyen smittes?, hvordan kan det evt unngås?. Jeg har nesten ikke hatt sex, men har dette viruset... må jeg ha det for alltid? Jeg lurer og på hvor hvidt jeg har smittet han, han hadde ikke hatt sex på 3 år da han traff meg, hva er sjansen for at han hadde det viuset med seg da?? kan vi evt bli kvitt det? Hvilken risiko er det ved oral sex? evt få svulster i svelg o.l

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291012-hpv-positiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal gå inn på kreftregisterets hjemmeside og lese deres grundige informasjon om HPV som blir for lang å gjengi her. http://www.kreftregisteret.no/om_kreftregisteret/registrering/masseundersokelser_etc/l_hpv.htm Essensen er at du bør ta celleprøve hvert 3. år da vil man oppdage evt. forstadier og behandle dem så det ikke blir kreftutvikling. Det er ikke nødvendig med biopsi når celleprøven er normal. En evt behandling går ut på å fjerne den ytterste delen av livmorhalsen, og man kan bli gravid etter en slik operasjon. Men ikke ta sorger på forskudd, det er størst sjanse for at det ikke kommer unormale celleforandringer hos deg. Det er ikke farlig for et foster om det foreligger infeksjon. De fleste har hatt viruset i seg på et eller annet tidspunkt, sikkert også din partner. Fortsett med sex inkl oral sex og ikke tenk på smittefare. Dessverre gir slike HPV-tester mer frykt enn nytte, så vi anbefaler dem ikke. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291012-hpv-positiv/#findComment-2337057
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal gå inn på kreftregisterets hjemmeside og lese deres grundige informasjon om HPV som blir for lang å gjengi her. http://www.kreftregisteret.no/om_kreftregisteret/registrering/masseundersokelser_etc/l_hpv.htm Essensen er at du bør ta celleprøve hvert 3. år da vil man oppdage evt. forstadier og behandle dem så det ikke blir kreftutvikling. Det er ikke nødvendig med biopsi når celleprøven er normal. En evt behandling går ut på å fjerne den ytterste delen av livmorhalsen, og man kan bli gravid etter en slik operasjon. Men ikke ta sorger på forskudd, det er størst sjanse for at det ikke kommer unormale celleforandringer hos deg. Det er ikke farlig for et foster om det foreligger infeksjon. De fleste har hatt viruset i seg på et eller annet tidspunkt, sikkert også din partner. Fortsett med sex inkl oral sex og ikke tenk på smittefare. Dessverre gir slike HPV-tester mer frykt enn nytte, så vi anbefaler dem ikke. Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg har vist ditt spørsmål til tre kolleger som er eksperter i HPV, og

de reagerer alle på at testen i ditt tilfelle er brukt helt feil og derfor bare

skaper problemer. Det er først når det kommer uregelmessige celler at

det er aktuelt å se på HPV. Jeg håper at du glemmer alt om HPV og bare

går til prøvetaking hvert 3.år.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291012-hpv-positiv/#findComment-2338474
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har vist ditt spørsmål til tre kolleger som er eksperter i HPV, og

de reagerer alle på at testen i ditt tilfelle er brukt helt feil og derfor bare

skaper problemer. Det er først når det kommer uregelmessige celler at

det er aktuelt å se på HPV. Jeg håper at du glemmer alt om HPV og bare

går til prøvetaking hvert 3.år.

Vennlig hilsen Mette H Moen

dette svarte en kollega av meg:

1) hva er sjansen for å utvikle livmorhalskreft for den som har en av høyrisikotypene?

Svar: hvis man ikke tar regelmessige celleprøver er livstidssjansen for livmorhalskreft 2-3%. Ved å ta regelmessige celleprøver i Massescreningsprogrammet for livmorhalskreft oppdages behandlingstrengende forstadier og da

oppdager og behandler man celleforandringer som har potensiale til å utvikle seg til livmohalskreft.

2) Jeg er redd for å smitte min kjæreste med

hpv?

Svar: det er stor sjanse for å smitte kjæresten med HPV - men kjæresten vil mest sannsynlig kvitte seg med viruset ved hjelp av kroppens eget immunforsvar - det er ikke farlig for kjæresten å bli smittet - nesten alle HPV-infeksjoner hos menn går over av seg selv

3) er redd for å måtte uføre operasjon som gjør at jeg ikke kan bli

gravid?

Svar: man blir ikke infertil av behandlingen av forstadier til livmorhalskreft

4) eller viss jeg blir gravid, kan babyen smittes?

Svar: babyen vil ikke bli smittet

5) Jeg har nesten ikke hatt sex, men har dette viruset...

må jeg ha det for alltid?

Svar: hos noen vil viruset bli der for alltid uten at deg gir celleforandringer. Hos de aller fleste behandler kroppens eget immunforsvar viruset selv etter 2, 5 og 8 år for å nevne noen studier som har evaluert dette. De som får behandlingstrengende celleforandringer av viruset oppdages da man tar celleprøver - derfor er det viktig å ta regelmessige celleprøver hvert 3 år slik som Massescreningsprogrammet mot livmorhalskreft inviterer til!

6) Jeg lurer og på hvor hvidt jeg har smittet

han, han hadde ikke hatt sex på 3 år da han traff meg, hva er sjansen

for at han hadde det viuset med seg da?? kan vi evt bli kvitt det?

Svar: ingen kan vite om han hadde viruset med seg - viruset kan ligge under forhuden på hodet av penis, det kan være på huden, også på huden på pungen. Hos deg kan viruset ligge i huden rundt kjønnslippene, mot endetarmsåpningen. Dette er helt vanlig og gir ikke grunnlag for bekymring.

7) Hvilken risiko er det ved oral sex?

Svar: risikoen for å bli smittet er der - men det er ufarlig.

8) evt få svulster i svelg o.l

Svar: kreft i munnhulen, svelg og strupen kan være forårsaket av de "slemme" HPV-typene. Men kreft i munnhulen, svelg og strupen forekommer ekstremt sjeldent - derfor der denne risikoen svært liten sammenlignet med hva de "slemme" HPV-typene kan gjøre i livmorhalsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291012-hpv-positiv/#findComment-2338577
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...