Gjest Mama67 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hei Ser andre innlegg her om tidlig overgangsalder, og det virker noen ganger som om legen betviler at det faktisk går ann å komme i tidlig overgang. Min historie er egentlig lang og broket, men skal fatte meg i korthet. Fikk min første menstruasjon da jeg var 9 år, og den var regelmessig fra første gang. Fikk mitt første barn som 20-åring, og mitt andre da jeg var 24....tidlig ute, men godt var det. Da jeg var 28-29 begynte jeg med overgangsalderen, og min siste mens hadde jeg da jeg var 35. Jeg er nå 40 år, og har overhodet ikke brukt hormoner, da min fastlege frarådet meg dette på bakgrunn av andre helseproblemer jeg hadde i ung alder(blodpropp pga p-piller). Mine spørsmål er: Er det helseskadelig for meg å ikke tilføre kroppen hormoner? De plagene jeg har hatt, har vært til å leve med. Lurer dessuten på om tidlig overgangsalder arves fra mor til datter? Min mor fikk meg da hun var 33, og kom rett i overgangsalderen etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291015-tidlig-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Et par prosent av alle kvinner kommer i overgangsalder før fylte 40 år, det betegnes som ’tidlig overgangsalder’, og det er en viss arvelighet i det. Hvis du har døtre bør du advare dem mot ikke å vente for lenge med å forsøke å få barn, helst før 25-30 år. Jeg tror de fleste vil anbefale hormoner ved tidlig overgangsalder, i all fall frem til ca 50 år. Uten hormoner øker du risiko for benskjørhet og hjertekar-sykdommer. Så det med blodpropp, det teller negativt, men hvis du bruker østrogenplaster er risikoøkningen ikke stor, hvis den i det hele tatt er til stede. Brystkreft risiko øker ved bruk av hormoner for kvinner over 50 år, men øker ikke risiko for de som kommer tidlig i overgangsalder, altså kvinner under 50 år som bruker hormon. Østrogenplaster og hormonspiral kan være en god kombinasjon, for østrogen alene vil øke risiko for livmorkreft, men ikke når livmoren får tilført gestagenhormon som er i hormonspiralen. Du kan også få tabletter som inneholder både østrogen og gestagen, men da får du enten månedlige blødninger eller risiko for blødninger i en innkjøringsperiode på noen måneder. Jeg synes du skal be 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291015-tidlig-overgangsalder/#findComment-2337087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.