Gå til innhold

foreldre med to etternavn hver, hva får barna?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest best wishes

Selv har jeg to etternavn, mens faren til poden har ett. Vårt barn fikk mitt etternavn som mellomnavn, og farens som etternavn fordi dette klang best sammen med fornavnet vi hadde valgt.

Hvis du er gift, hva gjorde du med etternavnene dine da? ville du tatt dine egne navn eller kombinert med han? Jeg vet om en som har to etternavn fra før, og la til hans navn med ett av hennes navn med bindestrek. Det ble jo fryktelig langt da.

Det finner hver enkelt familie ut av, det er mange muligheter (og mange muligheter for krangel, hehe).

Mannen min har dobbelt etternavn, jeg har enkelt. Ungene har fått hans doble etternavn, mens jeg beholdt mitt enkle, Det passet oss best.

Jeg har en venninne som byttet til mannens doble etternavn og beholdt ett av sine som mellomnavn (de var korte og greie og ikke så gærne sammen).

Et vennepar lagde et nytt, felles etternavn med ett hver av etternavnene. Eks: Kari Hansen Tullball og Ola Skvett Nordmann ble til Kari og Ola Skvett-Tulball. :o)

Annonse

Hvis du er gift, hva gjorde du med etternavnene dine da? ville du tatt dine egne navn eller kombinert med han? Jeg vet om en som har to etternavn fra før, og la til hans navn med ett av hennes navn med bindestrek. Det ble jo fryktelig langt da.

Vi giftet oss aldri, men snakket om det med navn etter at poden var født, fordi vi ønsket at alle tre skulle ha samme navn. Ett av alternativene vi diskuterte var å lage et nytt navn av første ledd i mitt mellomnavn og siste i hans - slik at foreksempel Vestli + Nordnes ville bli Vestnes.

Det andre vi tenkte på var å bruke mitt mellomnavn og hans etternavn, og lage et felles dobbeltnavn for alle tre på den måten.

Nå ble det så jeg beholdt mine to navn og hans sitt - mens poden faktisk i ettertid har ytret ønske om heller å ha mitt mellomnavn (min mors pikenavn) enn mitt etternavn som sitt mellomnavn (puh), fordi dette er sjeldnere og finere enn mitt etternavn.

Det skal ikke være lett... ;)

Det vanligste er vel at man enten bare tar ett av navnene (veldig ofte farens) eller et navn fra hver, da fortrinnsvis siste. Men mange kombinasjoner kan tenkes.

Vi foreldre har ett etternavn hver, og barna har fått begges, da med det ene som egentlig etternavn.

Annonse

Eller den yngste datteren til Camilla eks-Harket: Savannah Fiore Blu Malmquist La Verdi.

Men dette er jo nesten kongelige kretser, og de har jo mange navn...

Hehe. Men hun er jo svensk, og kan delvis unnskyldes med det. For i Sverige har jo gud og hvermann minst tre fornavn og etter hvert et par etternavn attpåtil.

Vi har ett etternavn hver, og syntes at ett etternavn holdt for barnet også, så vi bestemte at barnet skulle få etternavnet til den av oss med samme kjønn som barnet.

Dersom dere får flere barn, så vil altså barna ha forskjellige etternavn? Kan det ikke bli rot av det?

Et ektepar her på stedet opererte med mange ulike etternavn på barna. I tillegg til til diverse kombinasjoner av foreldrenes etternavn, brukte de også Persdatter og Nilssønn. Endatil et tvillingpar av samme kjønn hadde ulike etternavn. De skiftet navn på et eller flere av barna etter noen år!

Dersom foreldrene "glemmer" å oppgi hvilket etternavn barnet skal ha, mener jeg det nå får morens ( da slipper de spesielle regler for enslige mødre uten kontakt med barnefaren og for "far-ukjendt-barn").

Faren til mine har ett etternavn, jeg hadde to, eller min mors og min fars etternavn. Ungene våre fikk mitt etternavn (min fars) + farens etternavn, de har altså dobbelt fornavn + mellomnavn (som mitt etternavn egentlig blir på dem) + etternavn.

Selv har jeg to fornavn + mellomnavn (min mors navn) + etternavn (min fars). Da jeg var gift hadde jeg i tillegg eksens etternavn så jeg hadde 5 navn! Bare tøys selvfølgelig. Da vi skilte lag kvittet jeg meg raskt med hans navn og kommer ikke til å skifte navn igjen om jeg skulle gifte meg på nytt.

**trekker pusten*

Ella Dorthea Joppeline Navaho Snowflake Abel Sannes Knutsen.

*puuuh*

Knutsen til slutt var liksom "the icing on the cake" og gir det hele et ironisk preg, men neppe noe jeg ville likt å gå rundt med hele livet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...