Gjest moimoi Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hei hei, Jeg har fått utsalg, eller utbrudd på ansiktet, halsen og på brystet. Det er kviser som er såre og røde samtidig som det svir når jeg dusjer, de klør også. Jeg har aldri hatt noe problemer med kviser eller uren hud tidligere, og må si at dette er kjempe frustrerende for at jeg har fått dette. Lurer på hva det er og hva det kommer av. Bør jeg kontakte fastlegen min slik at han sender meg videre til en hudspesialist? Hva er det som skjer med huden min? Det startet for fire månder siden, hvor det kom noen få urenheter på ansiktet, men det hele har forverret seg siden da og er nå helt ut av kontroll. Trenger virkelig råd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291048-problemhud/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hei ! Du skriver ikke hvor gammel du er, men uansett er denne formen for kviseutbrudd noe som bør komme under kyndig behandling så snart som mulig. Store og betente kviser kan gi varige arr og forandringer i huden og bør derfor tas alvorlig med igangsetting av effektiv terapi så snart som mulig. Bortsett fra at kviser kommer av talgkjertelpåvirkning som først og fremst er hormonell og vanligvis med en arvelig faktor, kan det være vanskelig å si hva som er årsaken til at du plutselig får dette i huden. Kostfaktorer er sjelden noen viktig årsak. Den mest aktuelle behandlingen for deg ar antibiotika i form av tetracylin som kan holde det i sjakk til utbruddet evt gir seg eller et a-vitaminliknende stoff, også i tablettform isotretinoin (Roaccutane) som ved noen måneders behandling kan gi varig bedring . Når du er så ille, er det nok best at hudlegen ser på deg med en gang så vil han/hun informere deg om fordeler og ulemper ved de aktuelle behandlingene og forsøke å finne frem til det som passer best for deg. Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291048-problemhud/#findComment-2340041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.