Gjest CCV Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Hei! Jeg har vært hos deg i høst og jeg har også sendt deg spørsmål online angående mine voldsomme premenstruelle plager og det at jeg blir så syk og har sånne smerter i forbindelse med menstruasjon. Jeg spurte deg også om jeg muligens har endometriose, og du sa at det godt kunne hende. Jeg er nå gravid. (Endelig! ) Sannsynligvis i 6. uke eller deromkring. Det er vanskelig å si hva som var første og siste menstruasjonsdag siden jeg blør i 2 uker hver måned og ikke regelmessig heller. Jeg har hatt småblødninger hver dag siden den positive graviditets-testen. Men jeg har ikke smerter. Min fastlege sa at dette sannsynligvis vil ende i en abort, og at jeg bare måtte dra hjem og håpe det beste. Dette syntes jeg var litt vel lite forståelsesfult, så jeg snakket med en jordmor om dette. Hun sa at dette alltid skulle undersøkes nærmere, så jeg har tatt blodprøver på sykehuset med noen dagers mellomrom for å bekrefte at jeg fortsatt er gravid (det er jeg), og jeg har fått time til tidlig ultralyd på St. Olavs på mandag for å se hvordan det ser ut med et eventuelt foster (om det lever eller ikke). Jeg har lest alt jeg kan om slike blødninger, og at de kan være relativt vanlige, men hvor vanlige er de egentlig? Jeg er selvsagt redd noe er aldeles galt, og er bekymret hele tiden. Er det sånn at jeg burde ta det helt med ro-og sykemelde meg fra jobb, eller må jeg bare vente i det uvisse? Dette er så fælt, jeg har ikke fått særlig mye informasjon noe sted fra, og jeg fortsetter jo å blø litt daglig, på sjette uken nå. Håper du kan fortelle meg noe som kan roe meg litt ned. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291089-sm%C3%A5bl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Ingenting er jo sikkert - blødningene KAN bety at noe er galt, men man kan også ha masse blødninger uten at noe er galt. Jeg blødde masse de første 8 ukene av svangerskapet mitt. Flere ganger så mye at jeg var helt sikker på at det var en abort. Men jeg gikk flere ganger til ultralyd og fikk se at hjertet banket i den lille spiren min. Du kan jo bli sykemeldt dersom du syntes at dette er svært vanskelig - det ble jeg, og det var godt å ikke skulle prestere på jobb i denne stressfulle perioden. Men det vil ikke ha noe å si for hvorvidt fosteret vil klare seg. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291089-sm%C3%A5bl%C3%B8dninger/#findComment-2337563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Ingenting er jo sikkert - blødningene KAN bety at noe er galt, men man kan også ha masse blødninger uten at noe er galt. Jeg blødde masse de første 8 ukene av svangerskapet mitt. Flere ganger så mye at jeg var helt sikker på at det var en abort. Men jeg gikk flere ganger til ultralyd og fikk se at hjertet banket i den lille spiren min. Du kan jo bli sykemeldt dersom du syntes at dette er svært vanskelig - det ble jeg, og det var godt å ikke skulle prestere på jobb i denne stressfulle perioden. Men det vil ikke ha noe å si for hvorvidt fosteret vil klare seg. Lykke til. Godt at det ikke bare er meg. Tusen takk for innlegget. Jeg er litt roligere nå faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291089-sm%C3%A5bl%C3%B8dninger/#findComment-2337580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Gratulerer med graviditeten. Jeg skjønner at du er bekymret for blødningen, men slike blødninger oppstår veldig vanlig (jeg finner faktisk ikke eksakte tall i mine lærebøker, men antar det forekommer hos 20-30%). !5 % av alle gravide aborterer. Jeg er enig med jordmor i at det bør undersøkes med ultralyd, og det har du fått time til. Det har ingen hensikt med undersøkelse før 6-7 uke da man først på dette tidspunktet kan forvente å se hjerteaktivitet. Måling av HCG, svangerskapshormonet, kan også si noe om prognosen. Mengden skal fordobles ca hver 2.dag. Det har ingen hensikt med sykmelding eller å holde seg i ro. Blir det abort, så blir det abort. Det lyder litt brutalt, men de fleste (alle ?) tidlige aborter skyldes feil ved fosteranlegget så det ikke er levedyktig. I mange tilfeller kommer blødningen fra livmorhalsen som påvirkes av hormonene så den blir blodrik og lett blør ved samleie eller avføring eller helt uten provokasjon. Du får svar på mandag, jeg håper det blir et godt svar og ønske lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291089-sm%C3%A5bl%C3%B8dninger/#findComment-2337591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.