Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er litt bekymret etter kontroll idag. Er gravid i uke 36+4. SF-mål er på 36. Fosterlyden varierte fra 111-156. Hadde også 2+ på ketoner og 2+ på glukose på stixen. Følger nøye med blodsukkeret, men har ikke fått diagnosen svangerskapsdiabetes.

Nå er jeg redd for at noe kan være galt. SF-målet kunne være et uttrykk for mye fostervann sa legen, og det kan jo tyde på sykdom hos meg eller babyen. Dette sammen med den ujevne fosterlyden får meg til å lure på om jeg bør kontakte føden for CTG. Hva mener jordmor om dette??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29109-ujevn-fosterlyd-og-h%C3%B8yt-sf-m%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Dina fosterljud ligger inom normalvariationen för ofödda barn. Fosterljuden skall variera när barnet är aktivt i magen, för att sedan vara mera jämn när den sover. Det är därför mest troligt att barnet hade en aktiv period när de lyssnade på fosterljuden. Jag anser därför inte att ett ctg bör gjöras pga detta. När det gäller ditt SF mål, så är det över gjenomsnittet, men jag utgår ifrån att du legat lite förhöjt under en längre period. Skulle din jordmor/doktor anse att detta borde undersökas mera, så blir du hänvisad till ett extra ultraljud, så jag tycker att du kan lita på denna bedömning. Orsaken till ditt höga SF-mått kan bero på mycket fostervatten eller ett stort barn. En evt graviditetsdiabetes kan också vara orsaken men du verkar ju att vara under god uppföljning med tanke på detta. Jag önskar dig lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...