chettil Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Dette er en ting jeg lenge har lurt på. Hvis jeg har forstått det riktig er smerte et sanseinntrykk som hjernen tolker slik at man kjenner det på kroppen. Men hjerner rommer også sentre for asosiasjoner og forventninger. Det jeg lurer på er om man vil kjenner smerte forskjellig etter om man forventer smerten eller ikke. Hvis man for eksempel skader seg gjennom lek, selv er skyld i skaten og ler av det etterpå, fokuserer man ikke på smerten og man kjenner det ikke så godt. Men hvis en en annen person påfører seg smerte med vilje vil den psykiske smerten forsterke den fysiske smerten. Stemmer dette? For om man kiler seg selv, reagerer man ikke. Men om andre kiler deg reagerer jo mange mye mer. Det har vel med å gjøre med at du selv ikke har kontroll på det, at "smerten" er uventet? Stress og depresjoner, som på mange måter er psykiske lidelser, kan forårsake fysisk smerte. Det er jo sagt at smerte er en "illusjon" og det er akkurat så ille som vi gjør det til. Men hvor bra stemmer det? Vil vi få like vondt om vi slår oss selv i mellomgulvet enn om noen andre slår tilsvarende hardt. Placebo-medisiner har vist oss at hvis vi tror vi blir friskere, så blir vi det. At en skade ikke skader deg psykisk, gjør det da at du får mindre vondt fysisk? For å oppsummere: Dette spørsmålet er kanskje litt vanskelig formulert og muligens sendt til feil spesialist. Men om det kan bevises gjennom medisin at det er en klar kobling mellom fysisk og psykisk smerte ville jeg blitt veldig glad for et utfyllende svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291094-psykisk-fysisk-smerte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.