Gjest Mann 38 år Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Jeg er mann 38 år. Hei , jeg lurer på om jeg kan ha en bakterie/virus i kroppen. Får av og til smerter i øregangen som ligner litt på ørebetennelse/forkjølelse. Litt uvel i tre dager også er det borte. Dette kommer og går 3 -4 ganger i året, men samtidig har jeg også problemer med huden. Små sår som er litt betente og ligner litt på psoriasis, men de hverken klør eller svir, de bare er der. Har snakket med litt forskjellige leger. De kan heller ikke gi meg noe svar. De gir meg kortison salve og ikke noe annet. Salven demper sårene. Noen ganger blir de helt borte, andre ganger blir de borte for så å komme tilbake igjen på samme sted etter at jeg har brukt salven. Jeg har hatt dette i ca 5 år. Jeg har tenkt at dette kanskje kunne være en allergi, eller noe slikt, men når det dukket opp et nytt stort sår nå, som tydelig hadde verk i seg og jeg fikk de samme symptomene med ørebetennelse, så lurer jeg litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291099-bakterievirus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Dersom det er bakterie- eller virus-infeksjon du har, så er det galt å "bare" behandle med kortisonholdig krem. Kortison demper enhver form for rødhet/hevelse, men vil i praksis dempe lokalt immunforsvar slik at en infeksjon på sikt kan bli værre. Muligens har du fått en kombinasjonskrem; dvs kortisonkrem blandet med bakteriedrepende eller sopp-drepende?? Dersom huden blir varm og rød, og det samtidig kommer væsking eller skorper høres det ut som en bakteriell infekson. Vanligste bakterier i nevnte hudområde er enten streptokokker eller gule stafylokokker. Førstnevnte kan gi feber, og kalles rosen. Må ofte behandles med penicillin. Gule stafylokokker gir ofte gul-aktige blemmer/skorper, og skal helst behandles med desinfiserende væske og muligens en lokal bakteriedempende krem. Uansett bør det taes bakterie-prøve fra sårene før enhver behandling. Dersom plagen også sitter INNI øregangen synes jeg du bør henvises til en øre-nese-hals lege. Dette fordi det kan bli vanskelige blandingsinfeksjoner i øregangen, og legen vil kunne legge inn tamponger med sopp- og bakteriedrepende middel, målrettet mot de mikrobene som en dyrkningsprøve viser. Det må også sjekkes at stadige infeksjoner ikke har gitt cholesteatom; som er en slags godartet svulst som kommer sekundært til hyppige infeksjoneri øret. Cholesteatom kan bli skadelig for hørsel fordi svulsten kan vokse lokalt og skade mellomøret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291099-bakterievirus/#findComment-2341098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.