Gjest annie2007 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Hei jeg er en jente i 20 årene, som plages veldig av smerter og stivhet i nakke og skuldre, som ofte fører til hodepine. I tillegg har jeg migrene, som jeg tror ofte har en sammenheng med nakke/skuldre smertene. Mot migrene tar jeg medisin som hjelper ved anfall der og da, men blir ofte veldig "utsått" etterpå. Nakke/ skulder smertene har vart i ca 2-3 år, er usikker når det først startet, men har gradvis øket, og nå har jeg smerter stort sett hver dag. Har prøvd fysioterapi, uten særlig virkning. Hos legene får jeg kun resept på voltaren eller brexidol, som hjelper litt, men problemene kommer tilbake med en gang jeg slutter med medisin. Nå er jeg veldig lei av å ha vondt, det går utover psyken, sosialt og familien min. har også en ganske fysisk tung jobb, som jeg føler ikke er så gunstig med mine problemer.. Har du noen råd til meg hva jeg kan gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291103-hodepinediv-smerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 For all del; du må ikke bruke så mye antiflogistika/NSAIDS, og for all del ikke Voltaren og Brexidol samtidig. Du må heller ikke starte med B-preparater; eks Paralgin Forte eller sovemedisiner. Mye Brexidol og Voltaren vil over tid kunne gi syreskader på mages/tarm-slimhinnen. Årsak til smertene må behandles, ikke bare symptomene. Hva har fysioterapeuten gjort?? Håper du ikke "bare" har fått passiv behandling; dvs varme og massasje. Dette vil kunne hjelpe litt, men kun kortvarig, du kaster bort tid og penger. Fastlegen din bør, i samråd med en dyktig fysioterapeut undersøke nakken din grundig. Be eventuelt om henvisning til en manuell-terapeut; en fysioterapeut med etterutdanning særlig på rygg-/nakke-virvelsøylen. Muligens har du bukende skiver mellom nakkevirvlene, som ved gale arbeidsstillinger, dårlig holdning eller tung byste kan buke bakover og trykke mot nerver som går til skuldre og deretter gir stresshodepine. Dette bør være enkelt å finne ut av for en manuell terapeut. Behandling vil være egentrening, gjerne i såkalte slynge-apparater; SET. De fleste fysioterapeuter har slike apparater. Treningen tar sikte på å styrke de indre og stabiliserende nakkemusklene, slik at de ytre som sender smertesignaler på sikt kan slappe mer av. Treningen bør gjøres 2-3 ganger i uken, ved siden av at du lærer riktig ergonomi. Kanskje bør du sykmeldes helt eller delvis en periode før behandlingen begynner å virke. Fysioterapeuten kan være behjelpelig med å se på ergonomi på arbeidsplassen. Både denne og fastlegen din kan lage sykmelding, og samtidig kommunisere med arbeidsgiver. Viktig at du selv tar ansvar for egen helse, og at du legger ned arbeid nå for å hindre kronifisering. l 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291103-hodepinediv-smerter/#findComment-2341106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.