Gå til innhold

Uvell og svimmel

Anbefalte innlegg

For snart 4 uker siden ble jeg veldig forkjølet. Tett nese og "dotter" i ørne.. etter litt over 2uker ble jeg en fredags kveld helt akutt kvalm, og litt svimmle. Jeg begynte å skjelve, følte at jeg frøs samtidig som jeg var varm. og kaldtsvettet. Etter det var jeg små kvalm og små svimmel resten av helgen. På mandag dro jeg til legen og han mente at jeg hadde Bihulebetennelse. Fikk antibiotika som jeg skulle ta i ti dager. Dette hjalp på nesa, er ikke tett i nesa lenger, men fortsatt små uvell og litt svimmel. Igår kvled fikk jeg et nytt "anfall" av kvalme, skelving, og svimmelhet. følte nesten jeg skulle besvime. Dro på nytt til legen i dag for å sjekke, men han mente det kom av bihulen.Tok urinprøve som var fin og CPR den var også helt fin var ikke bakterie. Men hvorfor går jeg da p antibiotika? Og ber det normalt og bli sånn av bihulebetennelse? Jeg begynner å bli nærvøs for at det er noe mer alvorlig. Sover også veldig mye nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291112-uvell-og-svimmel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SvimmmelOgUvel

Hei!

Jeg har opplevd noe av det samme som deg flere ganger, men ikke mens jeg har vært forkjølet eller hatt bihulebetennelse o.l, tror jeg. Mine syptomer var "akutt" kvalme og kraftige skjelvinger og svimmelhet, sikkert godt hjulpet frem av litt angst og noia.

Jeg vet heller ikke hva dette dreier seg om, men jeg synes selv det minner veldig om et litt spesielt migreneanfall, og har igrunn slått meg til ro med det.

Hos meg skjer det vanligvis bare en gang eller to i året, og da gjerne som du beskriver etpar "anfall" over noen dager hvor jeg ikke føler meg særlig pigg. Men når det går over så er jeg på topp igjen :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291112-uvell-og-svimmel/#findComment-2338994
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

I utgangspunktet høres det ut som det hele startet med en vanlig forkjølelse, som ofte skyldes virus. Så har du fått en sekundær bakterie-infeksjon, med feber og frostrier. Husk at man FØLER seg kald idet temperaturen stiger, og at idet feber eller kroppstemperatur synker, så FØLER man seg varm/svett. Antibiotikabruk ved bihulebetennelser ( sinusitter) kan diskuteres. Egentlig bør det taes bakterieprøve med vattpensel langt bak i nesen før kur startes. Hovedbehandling må være å åpne opp i slimhinnene; både de små kanalene mellom nesehule og alle bihulene, OG fra hals til mellomøre. Dette kan gjøres ved saltvannskyll, med nesespray som avsveller ( eks Zymelin) eller med Rinexin- eller kortison-tabletter. Akupunktur hjelper mange dersom puss/væske har satt seg fast i bihulene og ikke blir drenert ut. Høres ut på meg som om du samtidig har fått påvirkning av mellomøret; enten på grunn av væskedannelse, bakterier eller vakum-fenomen. Da vil en spesiell form for svimmelhet ( vertigo) oppstå. Selv om bakteriene er drept ( dersom antibiotikakuren var riktig) vil presset i bihuler og mellomører kunne gjenstå. Kvalme og svimmelhet er da vanlig. Er litt skeptisk til at du har fått en ny kur. Selvom det er riktig at CRP ikke alltid er forhøyet ved bakterieinfeksjon i bihuler. Synes du kan kontakte fastlegen din påny, hør om han kan ta en bakterieprøve; for å sjekke om kuren må fullføres. Uansett bør du starte behandling som får ned hevelse i slimhinnene ( men prøv saltvann/nesespray først, les litt om bihulebetennelse her i doktoronline). Eventuelt kan du få henvisning til en øre-nese-halslege dersom svimmelheten vedvarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291112-uvell-og-svimmel/#findComment-2341125
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...